L
Lämmelen: [citat] Bra tips med lack, tack!
10 svar · 4,2k läst
·
F
Fruck: [citat] Nej det var inte blött, ska ner med vatten/avlopp samt att jag tänkte försöka få lite mer isolering än 5" i golvet.
3 svar · 1,2k läst
·
K
KimWilgot: Kör med en färgskrapa för husfasad. Plöjde igenom 16 trappsteg på 20 min!
3 svar · 2,2k läst
J
JSE: Det känns som väldigt mycket krångel för väldigt liten besparing. Båda produkterna är "rullade" vilket gör att det kommer bli en ordentlig utmaning att få i på sträckor över ett par meter.
1 svar · 867 läst
O
olofh: Skissar på ett trappbygge.skulle behöva virke som är ca 300 högt, bredd spelar ingen roll då det blir inbyggt. Ser att Beijer har limträ i 66x315 i bra längd. Går det att bygga vagnstycke av limträ eller slår det sig?
0 svar · 715 läst
J
justusandersson: Du måste ha hela geometrin klar, dvs inte bara dimensioner utan även avståndsmått och lutningar. Normalt betyder snölaster mm mer för dimensioneringen än skillnaden mellan tegel- och betongpannor. I en traditionell takstol hjälper hanbjälke och stödben till att reducera högbenens dimensioner. Taklutningen har betydelse eftersom den avgör hur stor andel av taklasterna som verkar tvärs
1 svar · 2,6k läst
Grizzlybjörnen123
Grizzlybjörnen123: Hej Har du lämnat in bygglov för trappan? Om du har gjort det så undrar jag i vilken ritning du har ritat in det i?
3 svar · 4,3k läst
·
H
Helena Herold: [citat] Tack!
2 svar · 1,0k läst
·
M
Magmatts: [citat] bra synpunkt. Den tar jag med mig
5 svar · 1,2k läst
·
V
Vante: Montera Toggler på bef vägg, dit med regeln, använd gängstång om du inte hittar skruv.
30 svar · 15,0k läst
·
T
turbo100: Hej och tack - blir den räflade sidan ut! brädorna har legat i utrymmet de ska spikas upp i ett tag så hoppas fukten är stabiliserad!
8 svar · 6,6k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Om timret är vackert på insidan skulle inte jag täcka det och satsat pengarna på att reglera fuktigheten och snabb uppvärmning.
9 svar · 2,1k läst
Darling McFluff
Darling McFluff: Någon som kan rekommendera en bok eller annat där man kan lära sig om äldre typer av träförband/fogningsmetoder för trä?
0 svar · 769 läst
M
Malov71: Det räcker att skråskruva ihop reglarna i hörnet, antar att det är 45x45? Uppe vid taket skruvar du dit en regel som en "ny" takstol på dina väggreglar i samma nivå som resterande takstolar
1 svar · 3,1k läst
·
MathiasS
MathiasS: ...men om du har regel eller inte spelar ingen roll om du har spånskiva eller råspont bakom masoniten. Givetvis drar du lite längre skruv i reglar om du har det, men annars tar du bara ett par skruv mellan reglarna också så sitter skåpen där permanent.
13 svar · 3,0k läst
Mazen
Mazen: Men källarensväggar borde ändå va gjutna/murade i lod ... Okej, säg att det tar 2-3h att mäta ut och loda av topp o botten regeln, sedan är det bara att stapla på reglar och skruva ..
5 svar · 2,0k läst
A
Aramet: Hej forum Vi håller på att renovera köket. När vi tog bort gipsskivorna i köket så upptäckte vi att det fanns rått bajs mellan plast och isoleringen samt annat små kryp. Vid ett närmare koll så såg vi att det var inte tät ner från kallvind (se bild) isoleringen slutar på kallvind utan nån skydd eller nåt ovanpå, så det är fritt fram för krypet ner mot köket typ. Dom röda
0 svar · 864 läst
·
Larsa
Larsa: Gällande armeringsnät skulle jag absolut ha det, och ett ganska tjockt lager flytspackel. Detta för att förhindra sprickbildning. Gällande plast så hade jag bara primat. Hindrar att vattnet dras ur massan och förbättrar vidhäftning
6 svar · 6,4k läst
·
A
Anderscurl: Detta var från skånska byggvaror. Samma som vi valde. Jag gillade att det var skruvade aluminum profiler.
7 svar · 3,3k läst
·
A
Avemo: Plywood rätar också ut sig. Jag menar att du limmar ihop flera tunna bitar till en tjockare och håller det i önskad form medan limmet torkar.
4 svar · 3,9k läst
0
0lle: Jag undrar samma sak, har epoxyfärg över och en lackad furutrappa att ta tag i.
1 svar · 1,4k läst
MathiasS
MathiasS: https://www.finja.se/sortiment/betong-och-bruk/lagningsbruk
4 svar · 1,9k läst
J
jacha: [citat] Tack limträbalk i de måtten du skrev blir nog bra.
2 svar · 1,1k läst
axelman
axelman: Någon kanske har tips på DÖRRÖGA med glasoptik 14 mm (typ manuellt ) Gärna inte så kostsamt. /a
0 svar · 952 läst
T
Tommy_78: [citat] Aha, du menar vattenrören? Dessa ska på sikt också bort
6 svar · 3,9k läst
·
Stickan56
Stickan56: Förslag på isolering av loftet. Finns i många varianter och färger. :rofl: [bild] Stickan
1 svar · 1,0k läst
·
dankar10
dankar10: Jag köpte såna undertak av Parafon och sen satte jag det bakom tavlor och lite sånt. Det blev ganska bra och inte lika dyrt som ljudabsorbenter kan vara om man beställer från vissa sidor...
14 svar · 5,7k läst
S
Stefan1972: [citat] nej jag tycker du ska delge dina fakta istället för att sitta och hävda nåt som inte stämmer. Det är ju knappast så att dylikt virke startar en process som gör att det fortsätter att mögla där inne. Det torkar ut och dör och även om det finns superkänsliga människor som kan reagera på vad som helst så är det fortfarande på de nivåerna att halterna i luften är
23 svar · 7,8k läst
·
T
Tompafix: Behövs mer info för att beräkna något sådant. Mått på hela huset, mått till bärande innebär, hur många våningar, Snözon m.m. Skulle gissa på stålbalk om det ska vara öppning utan mittpelare. Kommer vara en sjukt stor limträbalk annars. Kontakta en konstruktör är mitt råd.
1 svar · 1,2k läst
·
Nygren86
Nygren86: Det blev en Elfahylla. Och till den fanns speciella gipsplugg som passar olika tjocklek i en och samma. Ska givetvis försöka sätta minst några skruv i regel också men :) Tack för alla tips!
7 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.