Till höger på första bilden ser det ut som en mer intressant sektion, bifoga gärna denna också. En HEB200 låter som en rejäl balk på 2,7m förövrigt. Har du fått beräkningen? Inom industri och anläggningskonstruktion sparar man inte på dimensionerna som man gör inom huskonstruktion:p

Jag är inte klar över hur du tänker, men här kommer några kommentarer som ett inspel.

Med två hjärtväggar i huset så måste en HEB 200 vara en våldsam överdimensionering. I en bygganmälan måste du kunna redovisa din beräkning. Då duger det inte att bara höfta till även om det är i överkant. Av sektionen (första bilden i inlägg #15) framgår att mittdelen av den aktuella golvbjälken har en avvikande höjd. 11/2"x8" i stället för 11/2"x7" som det är på ömse sidodelar. Bjälkarna på den siste exempelbilden är av limträ.Trots att de är ursågade finns det kvar mycket material som kommer att hamna på balkens ovansida.

Hur är det avväxlat i vardagsrummet?
Enligt ritningen i början av tråden så är det helt öppet där.

J justusandersson skrev:
Jag är inte klar över hur du tänker, men här kommer några kommentarer som ett inspel.

Med två hjärtväggar i huset så måste en HEB 200 vara en våldsam överdimensionering. I en bygganmälan måste du kunna redovisa din beräkning. Då duger det inte att bara höfta till även om det är i överkant. Av sektionen (första bilden i inlägg #15) framgår att mittdelen av den aktuella golvbjälken har en avvikande höjd. 11/2"x8" i stället för 11/2"x7" som det är på ömse sidodelar. Bjälkarna på den siste exempelbilden är av limträ.Trots att de är ursågade finns det kvar mycket material som kommer att hamna på balkens ovansida.
Han skulle återkomma med kalkylen i dagarna som kommer. Då bifogar jag den här. Men det var hans första instinkt att en HEB200 fungerar. Där av kan jag klura ut hur jag ska göra för att få ett slätt tak. Om han går ner i dimension så är det ju bara ännu bättre!

Spelar det någon roll att det är material kvar som hamnar på balkens ovansida?
Jag tänker att om jag svetsar dit rejäla balkskor i HEB balken så ligger dom och vilar där i.
Denna typen av montering tänkte jag. Fast istället för att bulta så helsvetsat jag.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensionering-och-tillverkning-av-unik-balksko.215844/

Jag är supertacksam att ni tar er tid och ger med er av er kunskap. Alltid kul att lära sig nya saker i byggbranchen för en hobbysnickare som mig.

B bossespecial skrev:
Till höger på första bilden ser det ut som en mer intressant sektion, bifoga gärna denna också. En HEB200 låter som en rejäl balk på 2,7m förövrigt. Har du fått beräkningen? Inom industri och anläggningskonstruktion sparar man inte på dimensionerna som man gör inom huskonstruktion:p
Han har inte beräknat. Utan det var bara hans första instinkt antar jag. Han skulle räkna på det i dagarna som kommer. Om inte ni har någon Kalkyl?;)
Jag bifogar bilden som du ville ha. även en till som var på samma papper
Teknisk ritning av takstolar och HEB200-balk med måttangivelser och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktionsritning med mått och en blyertspenna som pekar på en detalj.
Skapa konto

F Jukkasjärvi skrev:
Hur är det avväxlat i vardagsrummet?
Enligt ritningen i början av tråden så är det helt öppet där.
Där ligger bjälklagen åt andra hållet. Där av är det möjligt:ok:

Som nämndes i början av tråden kunde man tolka att golvreglarnas överlapp var för att uppnå kontinuitet i bjälklaget. Med den nya sektionen ser man att detta troligtvis inte är fallet utan att 8tums- regeln ”bara” kragar ut från hjärtväggen för att få överkant bjälklag lika på övervåningen. Golvet i ”kattvinden” är något lägre. Att fälla in balken ska inte påverka 8tums-regeln då spännvidden är längre vid andra gaveln. Dock bör din kontakt även kontrollera golvregeln i kattvinden samt takstolen då belastningen här ökar då man fäller in balken.
Infästningen av regeln till stålbalken behöver, utöver vertikal last, även kunna överföra dragkrafter mellan golvreglarna.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Hur har det gått?:D

B bossespecial skrev:
Hur har det gått?:D
Det har gått väldigt bra. Jag håller på att bearbeta en HEA120 balk som jag håller på att svetsa på hemmagjorda balkskor i 8mm L-profil. Jag återkommer i slutet av veckan med bilder och resultat:love:

Ska få uträkningen lite senare av konstruktören. Jag lägger upp den då också:geek:

Kul att det pinnar på(y) Vi ser fram emot lite bilder på skönheten:D

B bossespecial skrev:
Kul att det pinnar på(y) Vi ser fram emot lite bilder på skönheten:D
Skulle egentligen ha 2st limskruvade 45x95 i båda ändarna. Men det blev 45x120 som pelare på ena sidan. På andra sidan blev det en modifierad 45x120 som är kapad på bredden ner till 45x105, Enbart för att det skulle vara samma bredd som befintliga regel inkl spånskivor. Det ska sättas upp gips på samtliga väggar sen.
Sen så så blev det så att med lite diskussion med konstruktören så satt det redan en 70x70 regel på ena sidan. Då frågade jag om det var okej att limskruva ihop en 45x105 emot den. Och det var okej. Även fast han var lite tveksam om balken enbart låg på ena pelaren vid det tillfället( Se bild)

Vi schimsade även upp ena bjälklaget 5 mm i samband med detta.

Vad tycks?:)

Inre byggkonstruktion med modifierade träreglar, visar balkar, pelare och väggisolering.
Skapa konto
En svart metallbalk markerad med gula linjer ligger på en spånskiva, med förberedda fästpunkter för byggprojektet.
Skapa konto
Stålbalk ansluten till pelare med synliga skruvar och schimsning, i ett konstruktionsstadium.
Skapa konto
Bjälklag med modifierade och limskruvade träreglar samt en pelare, isolering synlig i bakgrunden.
Skapa konto
En balk som stöds av kapade träreglar och limskruvas till en befintlig regel, med isolering synlig i bjälklaget.
Skapa konto
Träkonstruktion med limskruvad balk och pelare, schimsad bjälklag och spånskiva i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.