Jag ska fästa en krok (krok på metallplatta med skruvhål) i betongtak för diverse träningsutrustning, boxningssäck, pull-up stång osv. Så ska dels bära vikten av en vuxen man men även sidledskrafter pga säcken.
1. Ankarmassa känns väl som rätt väg att gå?
2. Läser på om ankarmassa och det jag inte blir klok på är om det är en speciell typ av gängstav man ska använda? Kan någon länka till lämplig prisvärd gängstav/pinnbult eller vad det kan tänkas heta?
3. Räcker det med ett takfäste för två skruvar eller 4 är att föredra? Man vill ju uppnå en dragstyrka på några hundra kilon helst för att vara ordentligt överdimensionerad. Vad kan man räkna med för krafter per hål (ankarmassa+stav)?
4. Är det smidigare att använda Tox kemankare, om jag förstår det korrekt så är det samma injektormassa men i kapsel så man slipper dosering och kladd? Blir nog billigare för mig som bara ska sätta 2-4 stycken.
5. Någon som testat Biltemas ankarmassa? Rent skräp eller duger bra inomhus?
Mycket tacksam om någon orkar hjälpa mig lite för det är ett oväntat förvirrande ämne.
1. Ankarmassa känns väl som rätt väg att gå?
2. Läser på om ankarmassa och det jag inte blir klok på är om det är en speciell typ av gängstav man ska använda? Kan någon länka till lämplig prisvärd gängstav/pinnbult eller vad det kan tänkas heta?
3. Räcker det med ett takfäste för två skruvar eller 4 är att föredra? Man vill ju uppnå en dragstyrka på några hundra kilon helst för att vara ordentligt överdimensionerad. Vad kan man räkna med för krafter per hål (ankarmassa+stav)?
4. Är det smidigare att använda Tox kemankare, om jag förstår det korrekt så är det samma injektormassa men i kapsel så man slipper dosering och kladd? Blir nog billigare för mig som bara ska sätta 2-4 stycken.
5. Någon som testat Biltemas ankarmassa? Rent skräp eller duger bra inomhus?
Mycket tacksam om någon orkar hjälpa mig lite för det är ett oväntat förvirrande ämne.
Produkter som diskuteras: "Ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 118 inlägg
OK då. Baserat på min egen erfarenhet av hus från just 47 med dåtidens brist på cement i betongen.P Pettttter skrev:
Biltemas ankarmassa i tub fungerar alldeles utmärkt för det här. Men du har bara en gång på dig. När du öppnat tuben så måste den användas. Det går också (ev) mer än du tror.
Det går bra med vilken gängstång som helst, men en rostfri skämmer sig ju inte. Den blir förstås permanent och måste sågas av när du skall återställa.
Vertikal montering är förstås lite klurigare. Du måste ordna med något som håller gängstången när massan torkar. Och se till att inte få massan på gängorna. Då blir de svåra/omöjliga att använda (tejp+smörja och koll är bra här). Att försöka få hålet lite päronformat är naturligtvis en bra idé, men inte kritiskt.
Så summa summarum. Om betongen är av tvivelaktig kvalitet då är ankarmassa det enda rätta. Men om den är bara lite bättre så är det smidigare med expanderbult eller dylikt. Så borra ett provhål först och kolla hur det verkar. (Borra med en storlek mindre borr först; i dålig betong så har de en tendens att växa).
Och sätt fyra i en kvadrat för det du tänkt. Det blir bäst.
Tack för svar! Det jag är orolig över pga oklar betongkvalitet är att 4 bultar tillsammans med en stor klump betong rasar ner mer än att en expanderskruv glider ut. Och jag tänker att ankarmassa som utöver mer jämna krafter på betongen kanske minskar risken för det. Eller är det en helt orimlig risk?lars_stefan_axelsson skrev:
OK då. Baserat på min egen erfarenhet av hus från just 47 med dåtidens brist på cement i betongen.
Biltemas ankarmassa i tub fungerar alldeles utmärkt för det här. Men du har bara en gång på dig. När du öppnat tuben så måste den användas. Det går också (ev) mer än du tror.
Det går bra med vilken gängstång som helst, men en rostfri skämmer sig ju inte. Den blir förstås permanent och måste sågas av när du skall återställa.
Vertikal montering är förstås lite klurigare. Du måste ordna med något som håller gängstången när massan torkar. Och se till att inte få massan på gängorna. Då blir de svåra/omöjliga att använda (tejp+smörja och koll är bra här). Att försöka få hålet lite päronformat är naturligtvis en bra idé, men inte kritiskt.
Så summa summarum. Om betongen är av tvivelaktig kvalitet då är ankarmassa det enda rätta. Men om den är bara lite bättre så är det smidigare med expanderbult eller dylikt. Så borra ett provhål först och kolla hur det verkar. (Borra med en storlek mindre borr först; i dålig betong så har de en tendens att växa).
Och sätt fyra i en kvadrat för det du tänkt. Det blir bäst.
Vilka avstånd bör det vara mellan skruvhålen för att minska risken för ovanstående?
När det gäller gängstängerna så undrar jag var man hittar avsågade korta längder billigast? Eller man köper en 1 meters och sågar själv? Såga i gängor har ju en tendens att förstöra gängorna så det blir svårt att få på mutterna första varven?
Jag gillar Essves ankarmassa, köper man extra munstycken går den att använda flera gånger då ankarmassan blands först i munstycket. Dessutom gör det inget att det blir kladd utanför eller på gängorna, man knackar bara till den med en hammare när allt härdat.
Gängstång kan du köpa i 1-meterslängd utan problem. Se bara till att skruva på en mutter innan du kapar stången så kan du skruva tillbaka den och "reparera gängan".
Gängstång kan du köpa i 1-meterslängd utan problem. Se bara till att skruva på en mutter innan du kapar stången så kan du skruva tillbaka den och "reparera gängan".
Moderator
· Stockholm
· 57 623 inlägg
På Hornbach finns det färdiga längder av gängstång, med mutter att köpa. Det blir lite dyrare än att kapa själv. Men om man räknar in förbrukade bågfilsblad (rostfritt verkar äta blad) så kan det nog gå jämt ut.
Detta är faktiskt inte sant? Ankarmassan är ju av tvåkomponentstyp som blandas i pipen, så det går att använda tuben flera gånger, men med ny pip.lars_stefan_axelsson skrev:
En viktig sak är också att rensa hålet ordentligt, ser inte om någon redan påpekat det. Skaffa rensverktyget som används för att borsta borrhålets väggar.
Ok så samma lösning som dom andra? Biltemas kostar ju 99 vs flera hundra för konkurrenterna så om ni säger att den funkar så testar jag med den.MathiasS skrev:
Detta är faktiskt inte sant? Ankarmassan är ju av tvåkomponentstyp som blandas i pipen, så det går att använda tuben flera gånger, men med ny pip.
En viktig sak är också att rensa hålet ordentligt, ser inte om någon redan påpekat det. Skaffa rensverktyget som används för att borsta borrhålets väggar.
När det gäller rensning, tråkigt att lägga ett par hundra spänn på en borste och en blåsmanick. Det måste väl funka med vilken smal borste som helst, och att blåsa med ett sugrör? Eller det blir inte bra?