E
Skall putsa upp en gammal murstock där puts/bruk släpp efter åratal av fukt och annat. Har läst mig till att man måste använda samma bruk som innan då det annars kan spricka, kontraherar olika osv. Vad tror vi det är för bruk som använts?

• Närbild på gammalt bruk med synliga skador och tegelkorn, avsedd för identifiering av materialtyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal murstock med skadad puts där tegelstenar och äldre bruk syns.
    Skapa konto
  • Närbild på ett brutet stycke murbruk liggande på ett träunderlag, i syfte att identifiera brukstyp för renovering.
    Skapa konto
Svårt att säga, tycker nog undre biten ser ut som nåt cementbaserat.
När tror vi putsen är från? Det kan ju ge en ledtråd.
Men du går göra ett test
Lerbruk löses i vatten
Kalkbruk löses i ättika
Och är det en bit kvar i ättikan efter någon dag eller 2 så är det iaf blandat med cement.
K/C bruk eller hårdare

Är det kalkbruk så kan man ju smula sönder det i händerna.........cement blir stenhårt. En sten i en skorsten med kalkbruk kan man ju få loss genom att krafsa ur bruket med en mejsel typ. Så mjukt är det. Det kan man inte göra med cementbruk.

E
Det är riktigt hårt. Verkar vara samma bruk som man använt som bruk vid murning. Huset är från 1966.

Bästa svaret

Du måste inte använda samma bruk utan svagare.
Det ser ut som ett b-bruk eller kanske a så du kan putsa med c-bruk och vara lugn.
Men jag hade ändå grundat den med b-bruk eller rödgrund innan jag slår på putsen.

E
L Lerstenstegel skrev:
Du måste inte använda samma bruk utan svagare.
Det ser ut som ett b-bruk eller kanske a så du kan putsa med c-bruk och vara lugn.
Men jag hade ändå grundat den med b-bruk eller rödgrund innan jag slår på putsen.
Kör nog på b-bruk. Vad är rödgrund?

E
Körde på C bruk till slut. Blev helt okej. Olika färger dock. Det nya går mer emot beigebrunt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.