J
Jdel: [citat] Stort tack för input!
4 svar · 2,6k läst
·
M
matgre: [citat] Kanon! Då blir det rivning imorgon stort tack för hjälpen!
4 svar · 1,0k läst
·
Krille-72
Krille-72: [citat] Om du reglar 30 cc och kör 15 mm våtrumsplyfa så håller det för en kommod. Om det inte är en riktig pjäs du tänkt dig. Då bör du kortla med reglar bakom. Annars räknas 15 mm plyfa som en enda stor kortling.
4 svar · 2,7k läst
·
A
Amatörhusarn: Okej! Tack för svar :)
2 svar · 1,4k läst
P
Petervh: Vilken produkt rekommenderar ni för att laga större hål av väggputs som lossnat efter att gamla socklar monterats bort? Finja Laga Vägg? Alternativ? Vill inte använda det finare och dyrare Scotte LH + Som jag ska använda på andra ställen.
0 svar · 783 läst
·
Huddingebo
Huddingebo: Laminatgolv känns mycket kallare att gå på än parkett och trägolv.
4 svar · 1,6k läst
M
maria01: Så klart du kan spara den gamla
4 svar · 3,5k läst
·
O
Oestergaard: Ok då må det vara 11,65kn framme och så 5,825kn på i mitten, tänkar jag!
8 svar · 3,9k läst
·
alebo611
alebo611: [citat] Ca 1 m över mark, med delvis stöd av en klippa. 3x5 m stor.
8 svar · 1,6k läst
·
HammarClark
HammarClark: Klart det kanske går med 25x36 som bärläkt , men för att spara några kronor skulle jag inte göra det! Förövrigt bökigt gå på taket och vara rädd för att man knäcker läkten under tiden man bygger www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/underlag-av-trapanel/tak-med-tegelpannor/laktning/ 25x48 är rek enl träguiden som har koll. Dom tak jag byggt har vi oftast använt
6 svar · 2,6k läst
Z
Zimmermann75: Håller på att riva ut gillestugan från...typ allt. Kommer lägga ett mekaniskt ventilerat golv från nivell som "stomme" i den nya gillestugan. Däremot är jag fundersam på denna tegelvägg. Anticimex tycker (efter att ha talat med dem per telefon) att den kan vara kvar - om den lämnas som den är, dvs att bakomvarande källargrund andas bra genom den. Att det blir saltutfällningar är
0 svar · 1,0k läst
·
Snowcinderella
Snowcinderella: [citat]
11 svar · 1,6k läst
·
Snowcinderella
11 svar · 1,6k läst
·
B
bygges: Jag håller på och stärker väggar i ett hus med klena stående 45 reglar i innerväggar. De väggar jag gjort själv har jag ljudisolerat med stenull och sedan satt fibergipsskivor horisontellt (reglar cc 60 och fibergips finns i bredd om max 90 cm att köpa så det blir smidigt att lägga 90+90+60 = 240 cm). Tunga och något bökiga att jobba med men dessa väggar blir bra mycket stabilare
0 svar · 1,6k läst
Grillen
Grillen: Ska gipsputsa en vägg nere i källaren och har köpt avdragningsbanor i metall som jag sätter på 1-1.5m avstånd. När jag kollar webers video om hur man gör med deras gipsputs så säger dom inte om man ska ta bort dragbanorna som man gör med vanlig puts. Hur gör ni som använder dessa eller som har använt dom, sitter dom kvar eller tar ni bort? Det är tänkt att sättas kakel på
0 svar · 1,7k läst
Lasse712
Lasse712: Jag har ett liknande projekt. Ca 40 kvadratmeter. Tänkte först lägga med fix. Sedan med fotstöd. Fast jag har bara 5 cm höjd att leka med på 4 meter där jag vill ha fall. Man kan ju lägga granitklicker på fotstöd. Nu funderar jag på att bara lägga dem löst direkt på befintliga gjutna plattor. Något mjukare på ett par mm i mellan. Idag är det i princip helt jämt men jag vill ha
1 svar · 2,0k läst
S
SimonZ: [citat] Jag ska kapa den men det finns utrymme undertill så jag kan absolut kapa och ge rum för två muttrar. Bra tips!
19 svar · 7,1k läst
·
W
witten: [citat] Den liggande kallas hammarband. Den stående kallas stående hammarband, den växlar av lasterna från taket över dörrar och fönster.
29 svar · 17,0k läst
·
J
Johan456: Alltså oavsett så behöver man borra djupare. Det kan vara plankväggar innanför eller tegel. Prova att bara skruva en skruv rakt in, drar den så är det plankvägg, tar det stopp är det murat.
18 svar · 8,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: Normalt "renoverar" man inte papp längre. Efter 50talet har man bara använt asfalt (bitumen)papp och man kan inte ersätta det som försvinner ur den på något sätt. Jag har aldrig hört att någon målat för estetiska anledningar och det vissa tillverkare påstår man kan måla på som skydd/underhåll håller inte det dom lovar och brukar ge lite effekt per spenderar krona jämfört med
1 svar · 1,3k läst
Digitala_tvillingen
Digitala_tvillingen: [citat] Låter bra! Dock blir detta på befintlig platta som inte är räknad på dessa punktlaster... En liten riskfaktor där kanske eller vad tål en normalt armerad kant i punktlast?
24 svar · 4,1k läst
·
M
mhoglund: Hej vi bor i ett hus från sekelskiftet. Det är byggt med torpar/krypgrund dvs. grundmur av huggen sten där bärlinor vilar på. Huset är stort, 400m² två plan och stor vind, byggt i trä rakt igenom. När jag kände på bärlinorna inför eventuellt altanbygge så är vissa mycket spröda. 2-3 cm in är de fnöskiga, sedan blir de mer kompakta. Jag har krupit i grunden ett par gånger och
0 svar · 1,3k läst
I
Ironside: Aha, då gör vi så, tänkte mer om jag fått tag på fel tröskel. Tackar!
3 svar · 3,8k läst
L
Lyftkran: [citat] Lönndörr... Ja men det var typ det som var min grundtanke. Att man på vänstra delen av väggen bygger ut en låda som täcker allt men som går att öppna. Men ändå som en vägg i material som går att belasta med några kilo. Jag behöver inte vara så hemlig som dolda haspar under tapet. Det är ok om man ser att det är en öppningsbar låda.
22 svar · 5,0k läst
·
B
bossespecial: Icke att förglömma i sammanhanget är att IPE-profiler är mycket vippningsbenägna vilket reducerar kapaciteten avsevärt. Vad är det som ska hängas upp när det är så stort krav på nedböjning?
15 svar · 10,0k läst
·
S
scorp1on: [citat] Det var inte mycket till takstolar tycker jag. Vad har du för tak, c/c på takstolar och vilken snözon?
7 svar · 2,4k läst
·
kvirre
kvirre: hej Jag har en gång byggt en innervägg i ett betonghus från 70-talet. Jag använde metallskenor mot golv och tak, då dessa hade en tunn, pålimmad, isoleringsremsa på sig. Den tog upp ojämnheter, dämpade ljud genom att täta mellan mellan vägg och tak/golv. Den dämpade även ljud från våningen ovanför genom att så att säga isolera väggkonstruktionen från betongen litegranna. Den
3 svar · 4,0k läst
ingenmansland
ingenmansland: Jag har en hall som är 120cm och ska sänka taket med 45x45 reglar och kortplank. Precis i mitten ska jag sätta spottar, så cc 30 gör att en regel hamnar där spottarna är. Cc 40 skulle lösa detta, men finns det risk för att det börjar hänga då?
0 svar · 992 läst
Tomture61
Tomture61: [citat] Kan du översätta din kommentar :D
13 svar · 2,5k läst
Ramnemark
Ramnemark: Jag har alltid för borrat för gipsskruven. Om inte taket drar vid dyckerten så skjuter jag en till på samma ställe?
70 svar · 37,2k läst
·
V
Vandhelsing: Ingen som skulle tro att den är bärande?
1 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.