Hej,

Jag har två ekskivor som är 8cm tjocka som jag ska sätta ihop med en några underliggande reglar, också ek 8cm tjocka. Dels för att hålla ihop skivorna och dels för att de inte ska slå sig för mycket. Det ska vara lite rufft och rustikt så det gör inget om det blir lite sprickor och slår sig, men inte för mycket.
Jag hade tänkt fästa regeln i skivan med rostfri gängstång som jag efterdrar några ggr om året i takt med att eken krymper. Vad jag hittat finns nämligen inte så lång rostfri vagnsbult. Lösningen jag tänkte var en islagsmutter som är försänkt och spackel eller rundstavsplugg över enl bild. Problemet är att när jag drar muttern undertill så vrids även gängstången.
Några förslag på lösning?

• Närbild på islagsmutter försänkt i trä med synlig gängstång och spackel yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostfri gängstång med islagsmutter försänkt i en ekskiva, sett från undersidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håll emot gängstången med 2 muttrar högre upp på den.

• Gilla
SimonZ
  • Laddar…
richardtenggren
Om du ska kunna efterdra så behöver du typ loctite:a islagsmuttern, annars vet du ju inte vart det rör sig sen heller.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Om du ska kunna efterdra så behöver du typ loctite:a islagsmuttern, annars vet du ju inte vart det rör sig sen heller.
Låser man islagsmuttern mot gängstången med loctite så gängstången inte vrids upp ur islagsmuttern då menar du?

Fäst en mutter i toppen på gängstången, den du har för avsikt att plugga igen.
Försänk sedan muttern med stämjärn, alltså en 6-kantig försänkning. Loctite i toppen.

• Gilla
SimonZ och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
S SimonZ skrev:
Låser man islagsmuttern mot gängstången med loctite så gängstången inte vrids upp ur islagsmuttern då menar du?
Ja så skulle jag gjort, annars kommer ju den del med lägst friktion rotera, dvs svårt att styra vilken ända. :)

• Gilla
SimonZ
  • Laddar…
Om du inte har loctite hemma kan du mäta ut på gängstången vart muttern slutar på gängstången.

Där du vill att det tar stopp slår du 2-3st körnslag. Så vill du att stången går in 10mm gör du körnslag på 8mm så du får in körnslagen i muttern.

Inte helt idiotsäkert men nästan

Slå ett ordentligt jack i skruv och mutter som deformerar metallen så bör det låsa?

Ja så skulle jag gjort, annars kommer ju den del med lägst friktion rotera, dvs svårt att styra vilken ända. :)
Hur hårt fäster loctite islagsmuttern mot gängstången? Ingen risk den rör på sig när man drar muttern?

Violina Violina skrev:
Slå ett ordentligt jack i skruv och mutter som deformerar metallen så bör det låsa?
L Lutte skrev:
Om du inte har loctite hemma kan du mäta ut på gängstången vart muttern slutar på gängstången.

Där du vill att det tar stopp slår du 2-3st körnslag. Så vill du att stången går in 10mm gör du körnslag på 8mm så du får in körnslagen i muttern.

Inte helt idiotsäkert men nästan
Tack! Bra lösningar!

richardtenggren
S SimonZ skrev:
Hur hårt fäster loctite islagsmuttern mot gängstången? Ingen risk den rör på sig när man drar muttern?
Loctite är ju egentligen ett företagsnamn, men underförstått så åsyftas deras gänglåsning, den finns i olika varianter men i ditt fall är huvudsaken att du uppnår en högre friktion än sexkantsmuttern på den sidan där du vill kunna spänna i efterhand.
Gänglåsning är som ett lim som aktiveras vid åtdragning och på så sätt höjer friktionen avsevärt.

• Gilla
SimonZ
  • Laddar…
P
Loctite är ju egentligen ett företagsnamn, men underförstått så åsyftas deras gänglåsning, den finns i olika varianter men i ditt fall är huvudsaken att du uppnår en högre friktion än sexkantsmuttern på den sidan där du vill kunna spänna i efterhand.
Gänglåsning är som ett lim som aktiveras vid åtdragning och på så sätt höjer friktionen avsevärt.
Går även bra med gängtejp.

• Gilla
SimonZ
  • Laddar…
richardtenggren
Maskintok skrev:
Går även bra med gängtejp.
Absolut, även förslagen ovan, dvs allt som gör att friktionen blir högre än för sexkantsmuttern.
Lagerlåsning funkar också, men tog det för osannolikt att TS har detta, om han inte har gänglåsning. :)

• Gilla
SimonZ och 1 till
  • Laddar…
Eller en svetsloppa

• Gilla
SimonZ
  • Laddar…
P
Loctite är som skrivet ett firma namn.
Men produkten gängmassa är egentligen inte till för dessa ändamål, men duger utmärkt.
massan har en tendens att expandera och i vissa förhållanden bli som klister. den är även fukt och rostmotståndig.

gängtejp är en annan variant som man bara roterar på gängen, så skär gängorna emot varandra och tröghet eller friktion skapas.
med gängtejp kan du lättare anpassa dig till det ändamål du håller på med när det gäller snickeri arbeten.

Men som skrivet båda fungerar utmärkt.

• Gilla
SimonZ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.