Rätt less man blir... Inte suttit uppe många månader, har säkert monterat skiten fel eller nå...

Skruvat me gipsskruv cc 300 typ... Tyckte det borde hålla bättre än spik men tydligen inte...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Ledsen
Porsibygg och 2 till
  • Laddar…
Men fy faaan! Lägg en bäddmadrass på skiten och gå och lägg dig. Ta det där imorrn:thumbup:

Skämt och sido, nåt har gått på tok. Jag tycker mig kunna se ett skruvavstånd på ca 40 cm. Kan det stämma?

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Mycket tråkigt att se.. Men tur ändå att ingen var hemma när det hände...

Cc30-35 om ja inte missminner mig...

Är lite snålt men borde ha funkat ändå. Om man skruvar finns risk att materialet spricker vilket kan få dessa följder. Klammer är bättre för dessa montage. Skruvar man får man vara lite försiktig. Men i det här fallet kanske det finns en annan orsak. Allt kan ju hända.....Murphys lag.

S
i vad har du monterat skruvarna?
normalt montage är klammer. och skall det gå att montera med skruv

• Gilla
Slut
  • Laddar…
WTF!?!?!?
Vad har du fäst i?

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Skruvat genom mdf skivan.. In i takreglar..skruvarna sitter kvar i taket...

Märkte att skivorna va riktigt porösa
Så jag skruvade försiktigt...

Jag gissar att skivorna vidgat sig av sommarens värme, och därför tryck lös sig från skruvarna eller nå i den stilen...hade god marginal till väggarna
Men har sett för nån vecka sedan att skarvarna lixom tryckt ner sig mitt på taket, som att skivorna blivit längre...

Skruv spik eller clips kunde man fästa upp taket med om ja minns rätt...

Gipsskruv har inte där att göra,trycker i sönder skivan använd spik

En bekant spikade upp taket.. Och det rasade ner... Därför tänkte jag skruva för att vara säker,

Provade vanlig skruv, men skallen trasade sönder skivan, gipsskruven med dess släta yta tyckte jag funkade bäst... Tills nu då:(

D09
Ajfan... Inget kul syn men tur att ingen skadade sig

Har ni dragit i skruven för långt/djupt in i gipset tro?

Vill ni ha en snabb lösning för att återställa vardagen så rekomenderar jag det färdigklädda innertaket som finns på Hornbach

Typ spån, klädda med vit duk. Går riktigt fort att montera och det ser helt ok ut.

D09 skrev:
Ajfan... Inget kul syn men tur att ingen skadade sig

Har ni dragit i skruven för långt/djupt in i gipset tro?

Vill ni ha en snabb lösning för att återställa vardagen så rekomenderar jag det färdigklädda innertaket som finns på Hornbach

Typ spån, klädda med vit duk. Går riktigt fort att montera och det ser helt ok ut.
Typ Huntonit?:)

Med vänlig hälsning, fremax

Det är färdigmåmade mdf-skivor med pärlspontlook..

Har samma i kök+matsal så man får väl vänta på att de ska ramla ned å..:/

Funderar på skruva upp dessa igen, kanske med clips, och lägga in en extra regel mellan alla så de hamnar dubbelt så tätt...

Har de där klädda spånskivorna i sovrummet, smidiga men jag tycker inte de är så jättefina...
Men det är klart, de som sitter kvar i taket är ju finare än de som ligger nedfallna på golvet...

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vore mer rimligt att kanske en skiva ramlade ner. Men sannolikheten att alla skulle få för sig att ramla ner samtidigt är skumt :-/

Jag har tillbringat dagen med att skruva upp huntonit symfoni och tycker att den inledande bilden var mycket... inspirerande :eek:

Hursomhelst, Huntonit går att skruva med gipsskruv, det står i monteringsanvisningen. Skruvavstånd 10-15 cm. Men jag borrade först genom plattorna, dels eftersom det är så nära kanten och dels för att det var svårt att trycka en gipsskruv genom plattan. Jag ser ingen synlig deformation. Får väl se i vinter när det blir torrare...

Det där att plattorna kändes porösa låter lite oroväckande. Huntoniten tycker jag närmast är stenhård.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.