Ankarstjärna
Ankarstjärna: Tja, har två funderingar. Ska regla upp väggar som ska bli ett badrum. Långsidan är mot ett snedtak. Det jag funderar över är den liggande regeln mot snedtaket. Såg det finns stålskena anpassad för snedtak. Men går väl även att såga till kilar? Vilket blir mest stabilt? Hade tänkt ha stående träreglar med cc300 och liggande stålreglar. Funkar det? Eller bör jag ha liggande
0 svar · 1,0k läst
K
Kakao: Hejsan, Jag har fått en vägg avlastad i källaren vid hålupptagning enligt alla konstens regler (hoppas jag). Någon som har något tips på hur man ska försegla denna balken så att den blir ett med väggen och taken? Skulle även vilja ha information om vilken typ av material man kan använda för att putsa upp tegelstenarna, källarvägg och golv enligt bilderna. Huset är byggt på 50
0 svar · 2,2k läst
·
Rickard.
Rickard.: Är stolpen verkligen dålig? Ser ut att bara vara plankorna på utsidan som är dåliga, dom är troligtvis bara estetiska.
3 svar · 2,7k läst
·
A
Abije112: Det är nu dags att montera paviljon på trädäcket och då behöver jag som inte är kunnig lite hjälp. Räcker det med trallskruvar att montera fast paviljongen? Och håller det när det går igenom brädan endast eller ska jag skruva så den träffar "regeln" under också? för då blir det inte riktigt den platsen jag tänkt mig. A
0 svar · 2,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det beror ju på åt vilket håll dörren skall öppnas. Att golvet på icke-öppnings-sidan är ett par cm högre än på den andra sidan kan man nog stå ut med. Eller strunta i tröskeln och lägg en sned/lutande bräda som gol i dörröppningen. Byggde själv ett hus år 2010 utan en enda tröskel inne, och har nu flyttat till lägenhet utan trösklar. Enkelt och bra för städningen,
1 svar · 2,7k läst
drewek
drewek: Fall 1 är fel. Fall 2 är ganska så fel också. Fall 3 blir ju bra, en silikon i en bra färg på klinker sidan så blir det ju fint. Fall 4 är ju rätt sätt att göra det på, sen är det mer utförandet det felar på. I fall fyra hade jag åkt till bygghandeln och köpt en tröskel (eller en planhyvlad ekbit) som är tillräckligt bred, sen sågat den för att fylla ut avståndet ner mot
2 svar · 3,7k läst
lillsnickare
lillsnickare: [citat] De är ett väldigt komplicerat ämne men, ja man sätter vinklar för att få en större drag hållkraft än en skrå skruv. Som på exempel takstolar de de finns en risk att trät spricker och då förärar de bärkraft och hållfasthet där så blir mycket lättare att räkna på hur mycket de kan klara av. men oftast så är de inget man behöver fundera på. och klarar sig oftast
18 svar · 11,5k läst
·
S
snowjim: [citat] Haha jo, dörren blev bra monterad men i efterhand kan jag tycka att den hamnade lite högt. Resten av familjen anser att det är bra men jag är inte helt säker. Så min tanke här var lite att kolla om det fanns några riktlinjer att följa när man minterar en dörr eller man sätter den som man vill ha den, vilade på befintligt golv eller mellan 2 golv. Om man skulle flytta ner den,
5 svar · 2,1k läst
D
dan.nyb: Tjenare! Jag har suttit och klurat utan att bli klokare. Vi ska göra ett mellanbjälklag i garaget som ser ut som följande. Mått ligger i bilden. Rött - Limträ 56x270 - 3 st balkar som går tvärs över med CC200 Blått - 45x220 CC60 - Monterat på CC60 med balkskor. Kommer detta palla trycket som förråd/vardagsrum?? Kommer monteras golvspån 22mm, limmas och skruvas. Under tak av råspont
0 svar · 807 läst
·
J
justusandersson: Ska du lyfta max 500 kg räcker det med en HEA 120.
1 svar · 607 läst
M
Maneri: [citat]
3 svar · 2,8k läst
·
J
jonitz: Fick ett glädjande besked. Snygg och snabbt jobbat av Beijer! Hej igen, Du får nytt material under dagen imorgon.
10 svar · 3,5k läst
·
S
Anonymiserad 353950: [citat] Skulle laga upp håligheter med ett Cbruk. Därefter putsa hela ytorna med tunnputs och glasfibernät. Får då en helhet. Ny vägg. (sto evo. Alt hayde)
2 svar · 2,8k läst
Z
Zimmermann75: Har hus byggt -63 med gillestuga. Gamla golvet är utrivet, låg på träreglar med tryckade distanser och gullfiber direkt på den relativt ojämna plattan. Rummet har hitintills varit kraftigt unermåligt avseende ventilation och plattan visade tecken på fukt vid demontering. Väggarna är även de isolerade inifrån på samma sätt som golvet men med målad panel ytterst. En radiator, modell
0 svar · 2,1k läst
·
T
TheGame: [citat] Grejen är att det är en vägg som reglad upp intill en befintlig innervägg. Det är för att göra den befintliga väggen tjockare och för att kunna dra rör och nätverk. Den befintliga väggen är 45*45 och väldigt dåligt byggt i min mening med pappremsor som styvar upp den och vill inte gå på och hålla på med den då det börjar synas i rummet på andra sidan, lättare att
2 svar · 3,3k läst
H
hempularen: Tomtkartan är i många fall fel, kan skilja flera meter. Framförallt om inte gränserna har bestämts i modern tid. Det som gäller juridiskt ör faktiska gränsmarkeringar. Kan vara stumpar av stålrör som lantmäteriet satt ned en gång i tiden.
13 svar · 8,6k läst
·
prototypen
prototypen: Du kan inte jämföra 10 mm byggboard med treetex på samma dag. dra några skruvar i en OSB, det flisar ur en del på baksidan där också. TS, sätt helskivor och skruva både vid reglarna och kanten på gipset. Protte
6 svar · 2,5k läst
Hammare&Spik
Hammare&Spik: Är det ingen som har någon ide?
1 svar · 1,6k läst
·
H
huggan: Oftast monteras den horisontellt, men om du har monteringsanvisningen ska du alltid följa den.
1 svar · 1,5k läst
W
witten: Hur stor balken blir vet man inte förrän man räknat ut det, men 40-60 mm är vanlig bredd. Den fälls in i väggen under hammarbandet. Ja styvheten är större än konstruktionsvirke i samma storlek.
6 svar · 2,8k läst
Bronken
Bronken: Testat med spett nu. Ena benet funkar att vrida på - motsols=längre ben :-) Dock har det andra rostat(?) fast. Massa rostlösning på nu. Fötterna är loss, men har ingen höj/sänk-funktion utan ska bara stå fast på golvet när man snurrar benen antar jag.
6 svar · 2,0k läst
·
P
Paxman: Jag ha böjt massor av Grundtal S-krokar till diverse ändamål. T ex använder jag dem som krokar för hängrännorna för att tomatplantorna ska kunna klättra längs ett snöre. Jag böjer in ena änden så den skapar en stängd ögla för att binda snöret i, och den orörda änden krokar i hängrännans framkant. Jag har dock aldrig vridit den, men jag ser ingen anledning till att det inte
5 svar · 1,6k läst
useless
useless: Nej.
1 svar · 1,1k läst
V
Vitahusknutar: Hej, Nu har vi varit med landställe i mer än ett år. Hittills har jag krypgrundsrenoverat, dränerat, byggt attefallshus, tagit ner en innervägg och byggt altan. Och allting har gått relativt bra. Så är nu det naturliga steget att bygga altandörrar, såklart. Jag vet inte hur man gör det här. Men jag kan gissa rätt bra. Och google är min vän (och byggahus.se) Frun vill iaf ha två
0 svar · 754 läst
·
F
fredand44: Hej Håller på med ett mindre hönshus, där det är viktigt att hönorna inte utsätts för drag, har min sambo förklarat. Just nu är stommen klar och jag sätter i OSB-skivor på insidan. Hur gör vanligtvis proffsen då de sätter skivorna i ett rum? Jag gissar på denna ordning: 1 skivor i tak, dikt ann mot stående reglar i vägg. 2 skivor på vägg, dikt ann mot skivan i taket. Om det
0 svar · 936 läst
V
vardan1986: Hur får man "ojämnheter" i tak när man spackla? Måste vara en hel annan teknik. Spacklar man som vanligt blir ju allting slät bara. Frågar eftersom ska spackla ett ställe där en gammal taklampa fanns och vill få det ungefär i samma stil som resten av taket. Tack!
0 svar · 1,0k läst
Huddingebo
Huddingebo: Knacka ren hålet och mura igen med C-bruk, putsa med C-bruk.
1 svar · 2,9k läst
·
AhlRobert
AhlRobert: [citat] Skönt att höra ett utlåtande från ett proffs! Stort tack!
7 svar · 4,6k läst
·
K
ktd: [citat] Tack för svar. Det som ska fästas i betong är två-tre trall i bredd (ca 300 mm). Efter det kommer vanliga träreglar och då kan jag köra med vanlig trallskruv. De två-tre i bredd som ska fästas i betong kommer ”sväva” (på utlagda distanser) ca 15-20 mm och för att få ett bra grepp i betongen tänkte jag att lite längre skruv. Skulle nog vilja ner i alla fall >50 mm i
12 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.