Jag har en vägg som jag kallar för skräpväggen. Inkommande servis, gammalt tele-jack, nån antennjävel och mycket annat skit. Helst av allt skulle jag vilja bygga in hela skiten och flytta in ventilationsgaller, el och nätverk till den nya väggen framför. Men då kommer man ju inte åt det där bakom som både jag och Elevio ibland måste.

Min fråga är... Är det någon som har en smart idé på en öppningsbar vägg. En inspektionslucka räcker ju liksom inte och 10 skulle bli för fult.

Vägg med elcentral, gammalt tele-jack, kablar och technikskåp i ett hörn av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bygg i hela altet och gör det till ett kombinerad städskrubb/garderob etc etc.

Kreativ kabeldragning också :D

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
P Papabomba skrev:
Bygg i hela altet och gör det till ett kombinerad städskrubb/garderob etc etc.

Kreativ kabeldragning också :D
Ja den är helt sjuk. Jag är helt oskyldig till detta. Grejen är den att jag vill, i största möjliga mån, få en slät vägg där jag dessutom kan hänga upp saker på.

L Lyftkran skrev:
Ja den är helt sjuk. Jag är helt oskyldig till detta. Grejen är den att jag vill, i största möjliga mån, få en slät vägg där jag dessutom kan hänga upp saker på.
L Lyftkran skrev:
Visst är det ett hörn?
Förläng den befintliga väggen och sätt en dörr på kortsidan, där eluttaget mm är idag. Då får du en slät vägg lika stor som "skräpväggen" är idag, du tjänar lite förvaringsutrymme men tappar någon kavdrat golvyta

Hoppas du förstår kluddet

• Ett rum med elektronikutrustning och röda markeringar som illustrerar frågeställaren kludd.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H
Köp Ikea garderober som du sätter där.
Tar bort bakvägg så du kommer åt om du vill.

• Gilla
Lyftkran
  • Laddar…
P Papabomba skrev:
Visst är det ett hörn?
Förläng den befintliga väggen och sätt en dörr på kortsidan, där eluttaget mm är idag. Då får du en slät vägg lika stor som "skräpväggen" är idag, du tjänar lite förvaringsutrymme men tappar någon kavdrat golvyta
Jo det är ett hörn där. Men det är en lång vägg och jag behöver så mkt yta det går. Dvs. från höger i bild ända fram till mätartavlan tänkte jag bara smacka på OBS och Gips 5-10cm från den befintliga väggen. Där mätartavlan sedan dyker upp måste jag få in väggen ännu mer typ 25cm. Dessutom som att den delen måste gå att öppna.
Längst till vänster i bild, i hörnet, så står du den där 90-tals lösningen av ljud i alla rum. Den tänkte jag också försöka bygga in på något vis... Men jag tror att den går att dra ut om jag behöver komma in bakom där.

Kan du inte sätta skjutdörrar framför, då kan du ju sätta dem så nära installationerna som möjligt, du kommer ju ändå åt att mecka där när de är öppna. Typ nåt sånt här:
En öppen garderob med skjutdörrar och organiserade hyllor i ett modernt rum.
Skapa konto

• Gilla
john68 och 3 till
  • Laddar…
Draperi?

D Dublin skrev:
Kan du inte sätta skjutdörrar framför, då kan du ju sätta dem så nära installationerna som möjligt, du kommer ju ändå åt att mecka där när de är öppna. Typ nåt sånt här:
[bild]
Jo kanske... Problemet blir väl då om jag vill flytta fram el och nätverksuttag kanske.

R Radhussemlan skrev:
Draperi?
Det var det som det var innan... Resterna finns i taket. Tänkte hänga grejer framför tyvärr så det blir svårt.

• Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
Det går ju att måttanpassa skjutdörrar så om du planerar riktigt noga kan det nog gå att kombinera en fast vägg med skjutdörrar. T.ex. vägg nedersta halvmetern och skjutdörrar därifrån och upp, eller vad som passar bäst.

• Gilla
Lyftkran
  • Laddar…
Ett elfa hyllsystem då, skruva upp en list i taket eller kanske på en plyfa du sätter fast på lämpligt vis?
(jag ingen snickare kan inte hjälpa med detaljerna :))

På den nya väggen framför så kommer det hänga 3st bredbandsabsorbenter som på bilden nedan. Om det hade varit en vanlig gångjärnshängd lucka/öppningsbar vägg så inbillade jag mig bara att det kanske vore lättare att öppna med denna fortfarande hängandes utanpå.

Sorry att jag inte gav all info innan. Men jag fick så många kreativa förslag som jag inte hade väntat mig. :)
En bredbandsabsorbent monterad på en vit vägg, sedd i sned vinkel.
Skapa konto

Om du börjar med skjutdörrar från hörnet fram förbi elskåpet och därifrån har en riktig vägg. Har du då tillräcklig plats för ljuddämpningen? De går säkert även att hänga på den främre skjutdörren, frågan är bara om det går att få snyggt.

• Gilla
Lyftkran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.