37 244 läst ·
70 svar
37k läst
70 svar
Kommer hem å hela innertaket har rasat in:(
Jag har redan satt upp mina.....försöker lista ut hur jag ska sätta upp taklisten (vanlig hålkärl 15x33) eftersom gipsskruveb gjorde stora kratrar.....suck
insåg först efteråt att jag inte skulle få upp listen dikt an mot tak och vägg
insåg först efteråt att jag inte skulle få upp listen dikt an mot tak och vägg
Jag har taklister som är runt 50x50 (typ svanhals?) för att täcka alla skruv hål yttersD Derbyboy skrev:
För liten taklist, samma här med Huntonit och lite borra med borr i handen som försäkning, då blir fet inga valkari skivan. För att täcka så har jag hålkärl 50X50 mm, inga problem att trycka in i vecket och skruva med lååååånga tunna listskruvar som räcker genom allt och fäster i virke bakom. Skruvarna ska saxas en i taket och en i väggen, för att inte få glipa. Mina skruv sitter med ca 400 mm mellan.
Varför inte sätta upp listerna på dyckertpicka?J jonaserik skrev:För liten taklist, samma här med Huntonit och lite borra med borr i handen som försäkning, då blir fet inga valkari skivan. För att täcka så har jag hålkärl 50X50 mm, inga problem att trycka in i vecket och skruva med lååååånga tunna listskruvar som räcker genom allt och fäster i virke bakom. Skruvarna ska saxas en i taket och en i väggen, för att inte få glipa. Mina skruv sitter med ca 400 mm mellan.
Det med att spika taklist och sockel är ett otyg, om inte spiken drar som den ska eller kommer lite snett så listerna inte ligger an riktigt. Hur gör då för att få ut spiken ? Med skruv så gängar man bara ut den och vinklar lite i sidled, sen det med tappesering eller målning så blir det jobbigt utan att kunna ta bortlisterna utan att dom spricker.Ramnemark skrev:
Jag har redan satt taket med gipsskruv och fått kratrar så att mina tunna fina hålkärl inte kan ligga dikt an mot taket.
Det är små rum, 238cm i takhöjd, tunna foder, tunna golvlister mm så 50x50 taklister är inget alternativ (tror jag nu isf).
Som jag ser det har jag två alternativ.
1) skita i att de inte ligger dikt an (vi partar ju om 2-3 mm)
2) skruva ut alla gipsskruv. Slipa ner kratern. Köra klammer eller förborra och skruva samtliga kanter igen.
3) sätta upp listerna så gått det går med nuvarande krater. Köra en tun fog mot taket (tech7).
nååå!
vad säger ni vänner?
Det är små rum, 238cm i takhöjd, tunna foder, tunna golvlister mm så 50x50 taklister är inget alternativ (tror jag nu isf).
Som jag ser det har jag två alternativ.
1) skita i att de inte ligger dikt an (vi partar ju om 2-3 mm)
2) skruva ut alla gipsskruv. Slipa ner kratern. Köra klammer eller förborra och skruva samtliga kanter igen.
3) sätta upp listerna så gått det går med nuvarande krater. Köra en tun fog mot taket (tech7).
nååå!
vad säger ni vänner?
Huntoniten har en förmåga att klämmas ut just vid skruvskallen och det blir även en liten upphöjning
( valk )utanför skallen, vart så hos mig, tog en ny mora och skar bort valken som blev när skruven pressats in.
Taklisten sitter kloss vägg/tak.
( valk )utanför skallen, vart så hos mig, tog en ny mora och skar bort valken som blev när skruven pressats in.
Taklisten sitter kloss vägg/tak.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden