H
prototypen prototypen skrev:
Hammarband gör ingen större nytta då takreglarna ligger mitt över de stående stolparna.

Protte
om det inte är några stora dörrar eller fönster dock.
Men då kan man ju fälla in en Bärlina där
 
Ursäkta min okunskap jag trodde hammarband var en extra planka/regel som låg högst upp under takreglarna och på övreregeln på väggen :surprised:
 
Behöver inte ursäkta dig för mig.
Jag är bara glad att folk svarar
Jag tolkar det som att folk tycker att stommens konstruktion är korrekt. Det glädjer mig.
Den är i princip kopierad av dom attefallsstommar som går o köpa. Fast väggarnas dimension och höjd har ökats på.
Och ytan dubblats.

Men nu när jag lägger på taket, blir stommen mer eller mindre vindkänslig? Behöver jag staga upp mer för att inte riskera att väggarna rör sig?
 
  • Gilla
Potter
  • Laddar…
Bronken
Några fler temporära diagonaler (45x95 eller liknande) på in eller utsidan av väggarna - beoroende på vilken sida du (inte) vill börja jobba först - är bra och kommer lugna dig vid blåst.
Diagonaler från nere från hörnen och snett uppåt brukar bli stadigt.
Använd vattenpasset för det blir svårt att rucka stommen rakt sen när man vill sätta skivorna sen.
 
Redigerat:
  • Gilla
northernlight65
  • Laddar…
K
Jag gjorde tvärt om och skippade hammarbandet, jackade ur och fällde in en bärlina, fördelen jag såg var att jag kunde fästa takreglarna med raka spikplåtar direkt i varje regel.

Kul att se att fler vågar ge sig på likande konstruktioner utan någon större erfarenhet! :)
Tycker det ser stabilt ut. Som tidigare nämnts kommer skivor och tak att staga upp det ytterligare. När jag byggde vår garage, sprang på taket och la råspont kändes allt väldigt rangligt, men med OSB och gips rör det sig inte ens när det blåser.
 
  • Gilla
rattato
  • Laddar…
Hammarbandets uppgift är att stabilisera väggen och hindra att den trycks utåt av belastningen på takstolarna. Därför ska den monteras liggande.
 
  • Gilla
O.Cholm och 2 till
  • Laddar…
Skall innertaket följa Tak reglarna, dvs du får max 220mm isolering?.
Det låter i så fall lite klent. Hade svårt att få godkända U-värden med mindre än 400mm när jag ritade vår tillbyggnad. (eller är det fritidshus, då har jag för mig att kraven är betydligt lägre).
 
Taket sänks ner, så det blir mer än 220mm.
Men det är ett fritidshus dock.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Cheesen
R rattato skrev:
Hej!
Gör en tillbyggnad på 50kvm.
Haft en plan som känts rätt och stabil.
Men nu när jag rest stommen, och ser verkligheten och känt tyngd och höjd så kom oron att man gjort nåt fatalt konstruktionsfel.
Så innan jag fortsätter så ställer jag frågan här.

förutsättningarna är som följer för stommen.
11.8m x 4,44m allt virke i 45x220.
Syll förankrad i plint med m10 stång, ingjuten.
Plint varje meter.
Cc60 på allt (golv,vägg,tak))
I syllen sitter det 2bärlinor lagda med skarvar omlott. Sen väggpartier.
Väggarna är 3,1m och 3,5m
Sen takbalkarna på dom.
Allt är skruvat med 6x120.
Nu ska jag kryssslå hålband för att få till styvhet.
Känns detta rätt?
Har jag gjort nåt riktigt grovt fel gällande säkerheten?[bild][bild][bild][bild][bild]
Ja jag vet inte om det är rätt men jag har fått lära mig att om det finns ett skruvhål så ska det dit en ankarskruv.
 
  • Gilla
JanEW
  • Laddar…
Nissens
Cheesen Cheesen skrev:
Ja jag vet inte om det är rätt men jag har fått lära mig att om det finns ett skruvhål så ska det dit en ankarskruv.
Nja, inte i alla skruvhål...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja jag vet inte om det är rätt men jag har fått lära mig att om det finns ett skruvhål så ska det dit en ankarskruv.
Du tänker på balkskorna?
Jo givetvis, dom var ju inte skruvade alls på bilden. Dock lär det inte bli i varje hål.
 
R rattato skrev:
Hej!
Gör en tillbyggnad på 50kvm.
Haft en plan som känts rätt och stabil.
Men nu när jag rest stommen, och ser verkligheten och känt tyngd och höjd så kom oron att man gjort nåt fatalt konstruktionsfel.
Så innan jag fortsätter så ställer jag frågan här.

förutsättningarna är som följer för stommen.
11.8m x 4,44m allt virke i 45x220.
Syll förankrad i plint med m10 stång, ingjuten.
Plint varje meter.
Cc60 på allt (golv,vägg,tak))
I syllen sitter det 2bärlinor lagda med skarvar omlott. Sen väggpartier.
Väggarna är 3,1m och 3,5m
Sen takbalkarna på dom.
Allt är skruvat med 6x120.
Nu ska jag kryssslå hålband för att få till styvhet.
Känns detta rätt?
Har jag gjort nåt riktigt grovt fel gällande säkerheten?[bild][bild][bild][bild][bild]
Vad säger din KA?
 
Vad säger din KA?
 
H
Behöver inte ha KA på allt.
Mitt bygge som jag gjorde nu så kunde jag ordna allt själv.
Sen när jag är färdig ska jag ge besked till kommunen så ordnade han med ett papper för egen kontroll.
När jag fick in den så skulle dom ge mig slutbesked.

Bygger kombinerat stall med garage nu ca 100 kvm.
 
  • Gilla
northernlight65 och 2 till
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Jag trodde också det kallades hammarband...ska bli intressant se deras svar. De kanske tänker på avväxling under hammarbandet :thinking:
Den liggande kallas hammarband. Den stående kallas stående hammarband, den växlar av lasterna från taket över dörrar och fönster.
 
  • Gilla
PCN och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.