Hej!
Jag ska hjälpa min kollega som haft lite problem med att sätta upp ett Elfa-system på väggen i hans sovrum. När han försöker borra hål är det som om allt bara pulvrar sönder. Hålet har han kunnat göra med vanlig skruvdragare då han säger att han inte behövt borrhammare. Han säger att det pulvrar sönder och att det lite längre in blir något hårdare.
Hur kan jag hjälp honom? Finns det någon bra plugg jag kan visa eller något annat bra tillvägagångssätt?
Tack på förhand!
Jag ska hjälpa min kollega som haft lite problem med att sätta upp ett Elfa-system på väggen i hans sovrum. När han försöker borra hål är det som om allt bara pulvrar sönder. Hålet har han kunnat göra med vanlig skruvdragare då han säger att han inte behövt borrhammare. Han säger att det pulvrar sönder och att det lite längre in blir något hårdare.
Hur kan jag hjälp honom? Finns det någon bra plugg jag kan visa eller något annat bra tillvägagångssätt?
Tack på förhand!
Hur djupt är det pulver ? I gamla hus så kan ju putsen vara 2-3 cm tjock på sina ställen. Dessutom kan han ju ha lyckats träffa en fog, så är problemet likadant på flera ställen ?
Det är en gammal byggnad så det låter rimligt. Tror det är ungefär 2 cm som du säger. Han har inte gjort fler hål utan endast det som finns på bilden. Borde man testa göra ytterligare hål och hur långt bort från det första bör det isåfall vara? Eller finns det någon specialplugg eller annat som funkar i det hålet han redan har gjort?Viktor.J skrev:
2 cm hål för att sätta upp en hylla låter väldigt klent oavsett. När jag hängt upp grejer brukar jag använda 8-10mm plugg och ganska kraftiga skruvar. De är nog 5-6 cm långa iallafall. Mitt råd, som amatör, är att skaffa riktiga plugg och rät skruv till, borra ganska djupt, iallafall ett par cm in i det som förhoppningsvis är hårdare. För någonstans måste det finnas tegel, slagsten, betong etc. Om han ändå inte får "fäste" så testa hoppa några cm åt ett annat håll för det kan ju vara en fog han lyckats pricka. Funkar detta ändå inte, kanske lite mera efterforskning behövs. Är det lägenhet kan han prata med grannar är det ett hus så borde han veta vad det är för väggar och därefter göra en ny plan. En sista utväg kan väl vara att använda typ kemankare.
Han borrade lite längre än så men han vågade inte göra mer då det blev pulver de första 2 centimetrarna. Men bra att veta. Jag får nog hänvisa till storleken på pluggen och skruvarna som du nämner. Kanske att han till och med får låna en regeldetektor så kanske det underlättar något.Viktor.J skrev:
2 cm hål för att sätta upp en hylla låter väldigt klent oavsett. När jag hängt upp grejer brukar jag använda 8-10mm plugg och ganska kraftiga skruvar. De är nog 5-6 cm långa iallafall. Mitt råd, som amatör, är att skaffa riktiga plugg och rät skruv till, borra ganska djupt, iallafall ett par cm in i det som förhoppningsvis är hårdare. För någonstans måste det finnas tegel, slagsten, betong etc. Om han ändå inte får "fäste" så testa hoppa några cm åt ett annat håll för det kan ju vara en fog han lyckats pricka. Funkar detta ändå inte, kanske lite mera efterforskning behövs. Är det lägenhet kan han prata med grannar är det ett hus så borde han veta vad det är för väggar och därefter göra en ny plan. En sista utväg kan väl vara att använda typ kemankare.
Det är väldigt ovanligt att man har puts på trävägg. Så en regeldetektor lär inte hjälpa. Hade jag varit honom och orolig för hål och åverkan hade jag först tagit reda på vad det är för vägg....
Okej, bra att veta. Jag ska be honom fråga föreningen eller en granne så vi får lite mer kött på benen.Viktor.J skrev:
Det är ett väldigt bra första steg. Du kan ju också berätta här vad det är för typ av hus, ålder m.m. så går det med ganska stor säkerhet boxa in konstruktion och typ av vägg.
Jag har inte exakt byggår men det är en lägenhet i Stockholm i en byggnad från runt 1920-talet. Det är alltså högt i tak, strukturer och fiskbensparkett. Hoppas det hjälper.Viktor.J skrev:
Hej. Svårt att inte få laga väggen när det är så här poröst. Jag hade gjort så här:D dantom skrev:Hej!
Tack på förhand!
Borrat alla hål till ca 7 cm's djup. De hål som består av poröst material runt om skrapar man upp till det blir fast eller max en knytnäves storlek. Lagar med gipsbruk. Låter torka 24h. Nu har man fast underlag att ta upp nya hål. Mvh
Redigerat:
Väldigt ovanligt är det knappast, i äldre byggnader är det ofta plank 》vassmatta (eller annan armering) 》puts som uppbyggnad av väggen.Viktor.J skrev:
Kan också vara värt att köra med lättbetongsskruv, typ 'wall dog', åtminstone 50 mm. Förborra med vanlig hårdmetallborr utan slag och så små hål som det går, sen sätter man kanske dubbelt så många skruv som om man hade haft en fin betongvägg. Vissa skruvar kommer inte ta, men sammantaget på en skena är det inget problem.
Från 20 talet är det nog tjock kalkputs som inte går att fästa mer än en mycket lätt tavla i med spik (inga pluggar) och under detta är det skulle jag tro massivträ eller tegelväggar. Jag skulle fortsätta borra och ta reda på vad väggen är gjord av. Ännu bättre är nog att fråga styrelsen i föreningen för de vet säkert väggarnas uppbyggnad.
Putsen går som sagt inte fästa något tyngre i är min erfarenhet. I vilket fall inte ett elfasystem eller en tv-apparat. Men på ett 20-talshus finns garanterat nåt bakom som du kan hänga upp vadsomhelst i. Inte som 70-talshus med en enkelgips och sen luft, eller blåbetong. Då tänkte man nog att det tyngsta som skulle upp var en fastnålad bild från OKEJ med Samanta Fox.
Putsen går som sagt inte fästa något tyngre i är min erfarenhet. I vilket fall inte ett elfasystem eller en tv-apparat. Men på ett 20-talshus finns garanterat nåt bakom som du kan hänga upp vadsomhelst i. Inte som 70-talshus med en enkelgips och sen luft, eller blåbetong. Då tänkte man nog att det tyngsta som skulle upp var en fastnålad bild från OKEJ med Samanta Fox.