S
Seebsr: [citat] Tack för svar!
2 svar · 2,1k läst
·
S
surfarn: Har du räknat på taket så att takbjälklarna klarar dimensionernade snölast? Hammarband är den liggande regeln högst upp på väggen. Jag vet inte vad den under hammarbandet stående regeln som man ibland ser och som löper längs hela väggen kallas. Men avväxlingsbalk kallas det som gör så att man kan placera takstolar över fönsteröppningar. Ta inte bort snedsträvorna innan du har
2 svar · 1,6k läst
·
K
Kallebo: Hur får man en sexkantig konstruktion som bara har stolpar stabil? Alltså inget skivmaterial eller stålband på tvären får plats...
0 svar · 1,4k läst
Stefan N
Stefan N: Förstår inte heller hur det kan va Bygghemmas fel?
3 svar · 2,3k läst
V
villaruckel: [citat] Tack för svar! Jag får kolla vad som blir lättast att fästa in helt enkelt. [citat] Om balken hade legat under takstolen hade detta definitivt varit ett alternativ. Men nu när jag tvingas fälla upp balken pga. takhöjden så känns det svårt att få ner kraften i en såpass bred balk utan att den snedbelastas/vrids?
11 svar · 9,5k läst
·
S
Simmeman: Har inte reflekterat över det faktiskt. Har svårt att tro att det försvinner bara för man flytspacklar och lägger klinker ovanpå. Märker också skillnad där det ligger isodrän eller makadam under
3 svar · 3,2k läst
FredrikR
FredrikR: Ingen armering alls, inga sprickor. Putsat utsidan.
5 svar · 1,7k läst
R
Robiban: ja det låter inte orimligt. tänkte inte ens på den andra kvisten..
6 svar · 1,9k läst
·
B
Byggaren1974: Det var första gången jag murat nåt överhuvudtaget.
9 svar · 4,9k läst
B
Boan: [citat] jo, men då blir det en extrem investering. Förenklat skulle vi i så fall bygga med dubbla tak... Galvat plåttak? Eller ljusaste betongpannor?
2 svar · 738 läst
C
chgr: Hej! Vi har en källarvägg av putsade lecablock. Huset byggt i mitten på 70-talet. Ett av rummen skall renoveras och den befintliga putsen är delvis skadad nära plattan pga fukt sannolikt. På ett par platser såpass djupt att man kan skymta själva lecablocket. Vi kan inte dränera vid den aktuella delen av huset så det kommer alltså att fortsätta vara viss fukt. Jag är inne på att
0 svar · 666 läst
G
Galsjo411: Ursprungliga huset är från 40 talet ombyggt på 70 talet större renovering i slutet av 80 talet Osäker när den här delen är gjord men med tanke på att det var en typ av rockwoll som mer liknade markisolering så är det troligen länge sedan, har får samma tips men är inte säker att detta material har använts, skumt är det i alla fall, luktar inget och blir som mjöl när man tar i
2 svar · 1,5k läst
·
JonasAd
JonasAd: Hej! Vårt hus har ett "staket" i någon form av betong med stolpar och pelare (se bilder). Vi tror det är gjutet med någon form av puts på(?). Troligen gjort någon gång på 60-talet. Staketet har nu börjat vittra sönder på flera ställen och vi skulle vilja renovera det. Min fråga är vem man då lämpligen vänder sig till? Vad kallas denna kompetens? Är det murare eller vad?
0 svar · 2,1k läst
·
A
Allmänobildad: Valfri list, passare för att rita av konturerna, sticksåg för att såga i listen
3 svar · 3,4k läst
·
jingang li
jingang li: Hej , Om jag vill gräva ut källaren ca 50 cm, måste jag ansöka om bygglov? Det är en villa. Och för att gräva ut, betyder det att min källarvägg sträcker sig 50 cm längst ner? Eftersom källargolvet gräver, så ska alla rör installeras om, är det rätt? Tack på förhand! Rgds, Jingang Li
0 svar · 1,4k läst
ColonelKurtz
ColonelKurtz: [citat] Tack för svar! Det behöver alltså inte ens vara skorstenstegel? Så tegel, därefter ett lager eldfast tegel, och toppa med eldfast bruk. Korrekt?
2 svar · 1,0k läst
Emst
Emst: [citat] Okej, ja vi får ta dit nån som kan mer än oss. Tack för ditt svar och din tid!
9 svar · 2,9k läst
·
S
Skyflakes: [citat] Det vatten som rinner nerför nockpannorna stoppas av en tätningssträng mot nästa panna vattnet leds mot de vanliga pannorna. Det bör gälla sista nockpannan också.
11 svar · 9,9k läst
·
S
sepani: [citat] Förhoppningsvis är de spikade, även om inga spik syns till...men de är inte spikade i glespanel utan i så fall i råsponten som jag kan se uppifrån loftet. Får väl försöka bända loss en till att börja med.
17 svar · 7,8k läst
·
prototypen
prototypen: OK, du vill inte presentera problemet, då får jag väl berätta hur vår trappuppgång sitter ihop. Men först så skriver du skrivstift........ med de brukar jag göra markeringar var jag ska såga eller borra. själva räcket sitter med rejäla träskruv i vangstyckena, även handledarna på den sidan är skruvade. På andra sidan mot väggen sitter handledaren med skruvstift, M10 skarvmutter
6 svar · 2,2k läst
J
justusandersson: Det verkar ju inte OK. Man måste ha tillgång till samtliga mått för att kunna räkna på det. Det kan vara bra att veta att en 3 m lång limträbalk med dimensionen 90x225 tål en last på ca 900 kg/m utan att böja ner för myket.
3 svar · 1,3k läst
·
V
-Vinnie-: Hej! La ner iden om att köra med gotlandsbruk. Priset blev 10ggr högre, men löste det på ett annat sätt som också blev bra. Körde KC bruk och färgade med KC färg HYDRAULIT. Glänser, har inte bommat, ser ut som kalkbruk, håller bättre och mycket billigare. Det kan komma lite påväxt på färgen på norrsidan, men den försvinner av sig själv när det blir varmare. Väldigt nöjd!
3 svar · 1,7k läst
T
tompalompas: Huset är från före 1909 och renoverades på 50talet och sen igen lite här och där under 2000 talet. Men nu är det vår tur och vi ska göra om köket och jag gillar verkligen taket i ett av rummen som kommer bli nya köket. Bräderna är hellängd utan skarvar vad jag kan se och med ganska breda mellanrum. Jag har försökt söka men hittar bara locktak och huntonit men detta känns som
0 svar · 1,5k läst
·
K
Kortling: Kanon! Tack för svar.
6 svar · 1,2k läst
Ankarstjärna
Ankarstjärna: Tja, har två funderingar. Ska regla upp väggar som ska bli ett badrum. Långsidan är mot ett snedtak. Det jag funderar över är den liggande regeln mot snedtaket. Såg det finns stålskena anpassad för snedtak. Men går väl även att såga till kilar? Vilket blir mest stabilt? Hade tänkt ha stående träreglar med cc300 och liggande stålreglar. Funkar det? Eller bör jag ha liggande
0 svar · 1,0k läst
K
Kakao: Hejsan, Jag har fått en vägg avlastad i källaren vid hålupptagning enligt alla konstens regler (hoppas jag). Någon som har något tips på hur man ska försegla denna balken så att den blir ett med väggen och taken? Skulle även vilja ha information om vilken typ av material man kan använda för att putsa upp tegelstenarna, källarvägg och golv enligt bilderna. Huset är byggt på 50
0 svar · 2,2k läst
·
Rickard.
Rickard.: Är stolpen verkligen dålig? Ser ut att bara vara plankorna på utsidan som är dåliga, dom är troligtvis bara estetiska.
3 svar · 2,7k läst
·
A
Abije112: Det är nu dags att montera paviljon på trädäcket och då behöver jag som inte är kunnig lite hjälp. Räcker det med trallskruvar att montera fast paviljongen? Och håller det när det går igenom brädan endast eller ska jag skruva så den träffar "regeln" under också? för då blir det inte riktigt den platsen jag tänkt mig. A
0 svar · 2,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det beror ju på åt vilket håll dörren skall öppnas. Att golvet på icke-öppnings-sidan är ett par cm högre än på den andra sidan kan man nog stå ut med. Eller strunta i tröskeln och lägg en sned/lutande bräda som gol i dörröppningen. Byggde själv ett hus år 2010 utan en enda tröskel inne, och har nu flyttat till lägenhet utan trösklar. Enkelt och bra för städningen,
1 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.