Funderar på utbyggnad utav hus för att få ett stort kök. Men är det möjligt att växla av en sträcka på 3,5 - 4m på gavel av detta hus utan att få en pelare i mellan? rödmarkerade som jag tänkte öppna upp.
Det är en takstol som behöver växlas av. snözon 3. 38 graders taklutning, lätt plåttak utan isolering eller råspont bara duk. Byggt 75.
Hur kan man räkna ut storleken på limträbalk och pelare?
Det är en takstol som behöver växlas av. snözon 3. 38 graders taklutning, lätt plåttak utan isolering eller råspont bara duk. Byggt 75.
Hur kan man räkna ut storleken på limträbalk och pelare?
Det är inga problem.
Vad som behöver göras beror lite på om det är en likadan takstol även ytterst på gaveln som övriga.
Om det är det så är det bara egentligen av väggen ovanför som behöver avväxlas.
Om det inte skulle vara det så blir det lite mer belastning.
Vad som behöver göras beror lite på om det är en likadan takstol även ytterst på gaveln som övriga.
Om det är det så är det bara egentligen av väggen ovanför som behöver avväxlas.
Om det inte skulle vara det så blir det lite mer belastning.
Vad jag kan se från vinden så är den yttersta takstolen likadan som alla andra och vilar på ytterväggens hammarband.larsbj skrev:
Kan det vara så att det står pelare/spantrat mellan fönstrena i den rödmarkerade rutan? Om så hur vet man vilken typ av limträbalk jag behöver montera ovanför fönstren/nya öppningen?
I teorin ska det ju då inte behövas något, men det beror på hur väl stolparna är inlästa i takstolar.
Sätt två 45x220 c24 bredvid varandra så håller det .
Dessa går ju att sätta upp i väggen om du vill få slätt tak inne mot det gamla.
Utbyggets första takstol kommer väl mot väggen också, så kan du skruva den där ordentligt.
Sätt två 45x220 c24 bredvid varandra så håller det .
Dessa går ju att sätta upp i väggen om du vill få slätt tak inne mot det gamla.
Utbyggets första takstol kommer väl mot väggen också, så kan du skruva den där ordentligt.
Ja okej låter lovande. Dock funderar jag hur du menar att jag ska fälla in dessa två 45x220 då hammarbandet är i vägen? Tänker att mellanbjälklaget ligger på hela våningsväggarna. Eller tänker jag snett.
Blir ryggåstak som jag också förstås behöver fästa i bef vägg på något sätt.
Blir ryggåstak som jag också förstås behöver fästa i bef vägg på något sätt.
Blir det ryggåstak blir det en helt annan sak, då blir det en ganska kraftigt limträ.N Niklaspe skrev:
Har du beräknat i ett program ?N Niklaspe skrev:
Ett alternativ är att byta till stålbalk HEB.
Men egentligen är det bara att sätt limträbalken högre upp så gör det inget med höjden.
Jo precis, tänker också så att man lägger den innanför de längsgående balkarna och ställer en pelare i var sitt hörn som får växla av gavel balken, dock är ju frågan om jag kan ställa pelarna på bjälklaget hade varit enkelt.
längsgående sidorna och andra gavel blir de bara spantrade väggar typ 45x195
längsgående sidorna och andra gavel blir de bara spantrade väggar typ 45x195
Pelarna borde väl komma ner på grunden ? eller vad ska det va för grund ?N Niklaspe skrev:Jo precis, tänker också så att man lägger den innanför de längsgående balkarna och ställer en pelare i var sitt hörn som får växla av gavel balken, dock är ju frågan om jag kan ställa pelarna på bjälklaget hade varit enkelt.
längsgående sidorna och andra gavel blir de bara spantrade väggar cc600 typ 45x195
Tror ni det skulle funka med 2m invändig vägg på lägsta stället vägglivet utv blir 2200?
Nockhöjd Max 3200?
7000 brett och 3700 djupt.
detta för att slippa byta fönster på övervåningen.
blir bara ett fönster på varsin sida och gaveln en altandörr och tre fönster.
Saxtakstol vad blir vinkeln ?
Nockhöjd Max 3200?
7000 brett och 3700 djupt.
detta för att slippa byta fönster på övervåningen.
blir bara ett fönster på varsin sida och gaveln en altandörr och tre fönster.
Saxtakstol vad blir vinkeln ?