999 läst ·
3 svar
999 läst
3 svar
Vilken såg?
Hej bästa forum!
I sommar och höst ska jag lära mig bygga. Har äntligen tagit mig tiden och ser fram emot detta stenhårt! Läst på om allt inför projekten men förstår inte vilken typ av såg som är bäst att införskaffa.
Projektet är en mini-friggebod och jag vill alltså kunna kapa reglar etc så rakt och snyggt som möjligt, gärna redan i bygghandel (om det finns något som är portabelt?). Finns hur många bäst i test som helst på olika elektriska sågar men mindre information om vilken en bör satsa på. Helst inte superdyrt men har budget såklart men ingen plats att förvara en såg som behöver stå inomhus.
Någon som kan sågar och vill hjälpa till i denna djungel?
Såg någon annan tråd med liknande fråga som hjälpte lite grand men inte helt!
Är alltså nybörjare så får gärna vara något okomplicerat!
Stort tack!
I sommar och höst ska jag lära mig bygga. Har äntligen tagit mig tiden och ser fram emot detta stenhårt! Läst på om allt inför projekten men förstår inte vilken typ av såg som är bäst att införskaffa.
Projektet är en mini-friggebod och jag vill alltså kunna kapa reglar etc så rakt och snyggt som möjligt, gärna redan i bygghandel (om det finns något som är portabelt?). Finns hur många bäst i test som helst på olika elektriska sågar men mindre information om vilken en bör satsa på. Helst inte superdyrt men har budget såklart men ingen plats att förvara en såg som behöver stå inomhus.
Någon som kan sågar och vill hjälpa till i denna djungel?
Såg någon annan tråd med liknande fråga som hjälpte lite grand men inte helt!
Är alltså nybörjare så får gärna vara något okomplicerat!
Stort tack!
Kap-/gersåg är okomplicerat på många sätt och vis men inte överdrivet lättförvarat. Jag skulle därför rekommendera någon form av cirkelsåg med antingen sladd eller batteri, och dessutom en snabbvinkel typ en sån här https://www.hultafors.se/products/squares/H0520-snabbvinkel/188391 att använda som anhåll när du ska kapa saker. Det är nog väldigt vettigt att dessutom ha ett gäng snabbtvingar minst två bockar och någon form av skivmaterial att lägga på bockarna och använda som bord när du står ute, räkna med att du sågar en del i detta skivmaterial så det kommer bli fult. Tänk på att ställa in djupet bra på sågen, du vill igenom men inte ha den max utfälld, speciellt inte om du har något under.
Produkter som diskuteras: "snabbvinkel"
Snabbvinkel MRS Speed Square Hultafors
Mät och markera vinklar snabbt
219 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden