3 166 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Behöver detta avlastning?
Om du tänker dig att du lägger en bräda liggandes mellan två pallbockar, och trycker den nedåt på mitten, och sedan reser plankan på högkant och trycker den nedåt på samma sätt. I vilket fall kommer den att vara starkast, dvs hålla emot bäst?R ravve007 skrev:Ok tack, då får jag fortsätta min jakt!
Trots att jag är ingenjör så finner jag det svårt att förstå hur höjden kan spela någon roll. Jag trodde att höjden (= delen som går lodrät) ser till att det inte rasar "framåt" resp. "bakåt", och den platta delen (= delen som går vågrät) är den som bär vikten "neråt".
Men så är det alltså inte?
Hoppas man begriper vad jag menar?![]()
Ta en linjal och böj liggande resp. stående så märker du skillnaden.R ravve007 skrev:Ok tack, då får jag fortsätta min jakt!
Trots att jag är ingenjör så finner jag det svårt att förstå hur höjden kan spela någon roll. Jag trodde att höjden (= delen som går lodrät) ser till att det inte rasar "framåt" resp. "bakåt", och den platta delen (= delen som går vågrät) är den som bär vikten "neråt".
Men så är det alltså inte?
Hoppas man begriper vad jag menar?![]()
Tack, jag förstår liknelserna med pallbock och linjal, men det får mig att tänka att jag måste ha missförstått hur vinkeljärnet ska sättas fast.
Den ena sidan av vinkeljärnet (lodrät sida) kommer ju inte att bära något dvs det finns inget direkt över den....väl? ah jag måste låta super-yr
Ps jag är ingengör inom datateknik, till mitt försvar
Den ena sidan av vinkeljärnet (lodrät sida) kommer ju inte att bära något dvs det finns inget direkt över den....väl? ah jag måste låta super-yr
Ps jag är ingengör inom datateknik, till mitt försvar
Det bär på den horisontella ytan, och kraften flyttas till den vertikala, det som är det bra med vinkeljärnet.R ravve007 skrev:Tack, jag förstår liknelserna med pallbock och linjal, men det får mig att tänka att jag måste ha missförstått hur vinkeljärnet ska sättas fast.
Ps jag är ingengör inom datateknik, till mitt försvar![]()
Klicka här för att svara