Hej.
Jag har försökt leta mig fram till ett svar på min fråga utan att hitta tidigare exempel så nu testar jag att skapa en egen tråd.
Jag ska gjuta en stödmur på ett berg, som ett "U" så att berget som sluttar i hop med muren bildar en damm som jag kan ha vatten i.
Muren blir väl ca 15m lång och mellan 1m och 3m hög. Armerad med 12mm stående c/c 150 och 10mm liggande c/c 200
det kommer fyllas sand på utsidan så trycket från vattnet kompenseras väl en del av det.
Men det som jag funderar över är om jag behöver rostskydda armeringen som jag tänkte injektera med r-ker i berget. Någon sa till mig att jag borde ha rostfri armering, alternativt varmförzinka den jag har, eftersom det finns risk för att berget har vatten i sig.
Jag skulle utan problem kunna blaska på lite kallgalv/zinkfärg på ändarna som ska injekteras i berget, men jag är orolig för ifall det kan påverka vidhäftningsförmågan negativt. Och jag är inte så hemskt sugen på att baxa över 500kg armeringsjärn till galv-firman om det inte är absolut nödvändigt.
Jag är relativt säker på att jag kan hålla vattnet från basängen eller marken borta från armeringen. Det är alltså eventuella sprickor i berget som är problemet.
Så om någon av er har kunskap om hur jag ska gå till väga så vore jag hemskt tacksam för om ni kunde dela med er av den.

Du kan använda ”vanlig” armering och borra ett överstort hål och gjuta fast dubben med expanderbetong. Då får järnet ett täckskikt av betong som skyddar. De kan även ”överdimensionera” järnet så gör det inget om det skulle rosta lite. I skarven mellan mur och berg trär du runt en protectorbinda. Annars kör med rostfritt. Jag rekommenderar att lägga i lite mer horisontell armering i nederkant mot berget då det uppstår ett tvång mot berget när betongen krymper.

B bossespecial skrev:
Du kan använda ”vanlig” armering och borra ett överstort hål och gjuta fast dubben med expanderbetong. Då får järnet ett täckskikt av betong som skyddar. De kan även ”överdimensionera” järnet så gör det inget om det skulle rosta lite. I skarven mellan mur och berg trär du runt en protectorbinda. Annars kör med rostfritt. Jag rekommenderar att lägga i lite mer horisontell armering i nederkant mot berget då det uppstår ett tvång mot berget när betongen krymper.
Tack för snabbt svar.
Då skrotar jag limmet och borrar... 25mm hål borde väl bli bra till 12mm järn? Ingen vits att kladda med zink-färg då? Det blir ju lite marigare när den liggande armeringen ska in i bergväggen, men då kanske det går att borra snett ner, borde ju bli bättre så oavsett.
Protectorbinda, är det den packningen som ska skutas fast i berget som expanderar när den kommer i kontakt med vatten?

Den liggande armeringen behöver inte in i berget utan du lägger den bara parallellt med bergytan. Du trär bindan runt järnet och ”gjuter” ner halva höjden av den, den andra hamnar i muren. Detta för att skydda järnet i snittet mellan berg och betong.

B bossespecial skrev:
Den liggande armeringen behöver inte in i berget utan du lägger den bara parallellt med bergytan. Du trär bindan runt järnet och ”gjuter” ner halva höjden av den, den andra hamnar i muren. Detta för att skydda järnet i snittet mellan berg och betong.
Well, berget har en L-form, och muren liksom en U-form. Så muren går från en bergsida till en annan och står samtidigt på berg. Resultatet blir sålunda en damm med 3 betong-sidor och en bergsida samt berg botten. Då måste väl den liggande armeringen också förankras i berget i början och slutet av muren så att säga.
Aha, Protectorbinda är samma som densotape. Nu fattar jag. Genial lösning. Då kanske jag kan skippa den där expanderande packningen som nån markfirma vill4 att jag skulle montera i botten av muren, utanför armeringen. Jag hade tänkt gjuta med betong som är avsedd för vatten, samt eventuellt klä sidorna med dammduk och låta den gå 2-3dm ut på botten för säkerhets skull. Men om det visar sig vara totalt onödigt så kanske jag skippar det momentet. Ett ordentligt lager protectorbinda borde ju göra susen.
Tack så mycket för hjälpen, och ha en underbar dag.

V Vadvadetjagsa skrev:
Well, berget har en L-form, och muren liksom en U-form. Så muren går från en bergsida till en annan och står samtidigt på berg. Resultatet blir sålunda en damm med 3 betong-sidor och en bergsida samt berg botten. Då måste väl den liggande armeringen också förankras i berget i början och slutet av muren så att säga.
Aha, Protectorbinda är samma som densotape. Nu fattar jag. Genial lösning. Då kanske jag kan skippa den där expanderande packningen som nån markfirma vill4 att jag skulle montera i botten av muren, utanför armeringen. Jag hade tänkt gjuta med betong som är avsedd för vatten, samt eventuellt klä sidorna med dammduk och låta den gå 2-3dm ut på botten för säkerhets skull. Men om det visar sig vara totalt onödigt så kanske jag skippar det momentet. Ett ordentligt lager protectorbinda borde ju göra susen.
Tack så mycket för hjälpen, och ha en underbar dag.
Jag skulle gissa att den expanderande packningen är baserad på bentonitlera och en god ide att ha på murens vattensida eller möjligen vid mitten om du vill slippa att vattnet läcker ut, dels för att få vattnet kvar i dammen dels kanske för att reducera korrosionsangrepp (men rostskyddsbinda och ingjutning gör nog mest) och frostsprängning,

F FGLIN skrev:
Jag skulle gissa att den expanderande packningen är baserad på bentonitlera och en god ide att ha på murens vattensida eller möjligen vid mitten om du vill slippa att vattnet läcker ut, dels för att få vattnet kvar i dammen dels kanske för att reducera korrosionsangrepp (men rostskyddsbinda och ingjutning gör nog mest) och frostsprängning,
Ja, kanske lika bra att ta till alla knep, svårt att ändra sig senare. Tack ska du ha.

På jobbet har vi kört vp-rör på armeringen som dubbas fast va 10cm ned i berget och 10cm upp i muren. Sen är det även bra att borra större och låta betongväggen rinna ned i hålet alt injektera fast järnet.

S sixten88 skrev:
På jobbet har vi kört vp-rör på armeringen som dubbas fast va 10cm ned i berget och 10cm upp i muren. Sen är det även bra att borra större och låta betongväggen rinna ned i hålet alt injektera fast järnet.
Intressant, hur menar du då? Att samma pjuck som man gjuter väggen med också ska fästa järnen i berget? Alltså inte först gjuta med expanderbruk? Då måste man väl borra ganska stora hål eller gjuta med ganska mycket flyt för att säkerställa att det inte bara blir en stor luftbubbla i hålet? Jag tänkte borra ca 27mm och gjuta fast järnen med expanderbruk, sedan bygga form och najja. Hade ju varit soft att slippa kladda med det, men det låter lite läskigt att göra så som du föreslår om jag förstår rätt. Hur stora hål borrade ni då till hur stora järn?
Och så använda vp-rör i stället för protectorbinda då antar jag? Ja, det borde ju också funka. Säkert billigare dessutom. Men då skulle jag nog ändå vilja tejpa ändarna på röret så det inte kan komma in vatten och för att vp-röret ska sitta kvar i position. Gjorde ni också det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.