F
fannmo: Haha, ja med tanke på mitt utgångsläge kanske det är bäst att vara laglydig då. Jag tog ju bort Barracudataket för att undvika brand och död, så då kanske det är dumt att bygga in samma risk på egen hand efteråt :) Tack igen för er tid, då kan jag sätta igång med projektet!
5 svar · 2,5k läst
·
S
Surly: Tänkte ägna aftonen åt att fortsätta mura upp lecaväggar men upptäckte att jag hade slut på Flexoheft tunnfogslim som jag använt hittills. Har några säckar "weberbase 133 putsbruk B hand", kan jag använda det istället? Är ett hus på ca 7×4m bestående av 30 cm breda isoblock och ska påbörja 9:e skiftet om det har någon betydelse...
0 svar · 1,0k läst
T
tomkeifer: [citat] Stort tack!
3 svar · 2,2k läst
·
Singenjören89
Singenjören89: Fick respons från hustillverkaren att de skulle gjort precis såhär, men att de inte vill åta sig detta som del av sin projektering eftersom det är en riskkonstruktion. Lite lurigt att ge sig på det bara med hantverkarna kan jag känna?
20 svar · 5,1k läst
·
Höghus
Höghus: Den här kanske? https://www.byggahus.se/forum/threads/takpanel-fran-byggmax-jem-fix.289044/#post-2634757 /Höghus
1 svar · 3,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: I och med att granitkeramik är tätare som Nino skriver tar den upp mindre fukt och kan därför användas utomhus utan att gå sönder när det blir minusgrader. Den är ofta skuren efter bränning vilket gör att plattorna blir mer likstora och går att lägga med smalare fog, vilket är olämpligt på oisolerad betongplatta.
4 svar · 2,5k läst
F
falkn: Inga seriösa aktörer komma klättra på taket för att byta vindskivor. Ställning eller lift lär det bli.
1 svar · 2,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Gullbranna! Och rätt nära skånska gränsen.
11 svar · 2,7k läst
·
lopec
lopec: Tror många ringde folksam igår iom det lilla regn som kom längre söderut så handläggaren kanske inte tänkte hela vägen. Nuläget ät att jag rivit ner det mesta. Kom dock på att rummet renoverades 2018 av förra ägaren i ett försäkringsärende, läckage från tak... så sitter just nu i telefonkö med två olika bolag för tycker att detta kanske är något som skulle blivit
5 svar · 1,9k läst
·
J
justusandersson: Rätt tänkt tycker jag! Det blir alltid bättre med så hela väggar som möjligt.
26 svar · 10,7k läst
·
Csmh80
Csmh80: [citat] Hmm... Och hur kan jag ta reda på det? Finns det något man kan kolla efter?
2 svar · 1,8k läst
·
A
ArtV: Hejsan, Har ganska länge läst på forumet, och fått massa bra tips. Nu har jag samlat mod för att skapa en egen tråd (och jag hoppas den ligger på rätt ställe). Hursomhaver.. Vi har nyligen flyttat in i ett hus, och tänkte nu fräscha upp ett utrymme i källaren som tidigare har fungerat som olje-/pelletsförråd. Jag rev ut den gamla pelletsbehållaren och invid den är ett ställe där
0 svar · 1,1k läst
·
S
Snickarkirre: Jo de kan nog va smart. Man brukar få med en smal och en bredare mejsel så får du testa dig fram. Lycka till!
8 svar · 1,5k läst
·
S
SwiftD: Det gick bra, jag köpte kalk och blanda. Det blev helt perfekt. [bild]
4 svar · 9,7k läst
·
G
Gitarrist: [citat] Tackar!
6 svar · 2,2k läst
·
G
6 svar · 2,2k läst
·
B
Bengt Höglund1: [citat] Tack för det
4 svar · 1,4k läst
·
B
nimhed
nimhed: Det finns säkert de som kan mer än mig om detta, men jag hade inte brytt mig om den lilla isolering du möjligen kan få till i ditt nya 50mm lager, utan jag hade helt enkelt bara gjutit på med vanlig betong. Tror isoleringsvinsten du uppnår med dina exempel är högst försumbar.
3 svar · 4,5k läst
G
geez: Här finns en produkt till på svensk sida. https://safestep.se/produkt/safestep-betongbelaggning-ytlagning/?safestep=privat
6 svar · 5,4k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] Rätt känsligt faktiskt. Annars kan du vika ut neder delen. Så här ser min installation ut:D [bild]
6 svar · 13,1k läst
·
JanneJanne123
JanneJanne123: Enklast är att använda ett lod, dvs ett snöre med något tungt längst ner. Man kan också använda ett vattenpass eller laser om man hellre vill det.
1 svar · 1,8k läst
Garagebyggare
Garagebyggare: Bygga egna vågar jag inte göra. Det är visserligen vanliga fackverkstakstolar, men känns ändå som ett svårt projekt. Blir drygt 70kvm stort.
2 svar · 1,3k läst
R
rasmussiimes: [citat] Hej! Fick du till en godkänd lösning med trästomme+osb+min 50 mm till skorstensrör? Hur löste du sidostabiliseringen av skorstensröret inuti stommen i sådana fall? I vanliga fall används en hållare/distans som stabiliserar röret mot ett underbeslag tillhörande skorstenen (underbeslaget monteras ovanpå taket), men det antar jag att du inte hade i detta fall. (Ser inte hur man
7 svar · 4,5k läst
Oldboy
Oldboy: Plasten är inte bra om rummet inte är uppvärmt, men om det inte tycks tagit skada på ... x ? antal år så kanske det kan fungera. Har du kollat på några olika ställen om det är plast överallt, samt hur tätt det förefaller vara? Skulle dock försöka ändra förutsättningarna så lite som möjligt. Då blir det ett spåntat brädgolv, obehandlat. Så ev fukt/kondens kan torka ut
3 svar · 1,8k läst
·
TjabbaTjena
TjabbaTjena: Hej! Har rivit ut golv med plast mot betong och väggar med träreglar och isolering för ca ett halvår sedan i gillestugan i vår källare. alla övriga rum i källaren har uppgjutna golv samt putsade väggar förutom i gillestugan. Här är det ren omålad betong på golv och betonghålsten till väggar. Nu då till problemet. Har städat ordentligt i flera omgångar, provat avfukta med en
0 svar · 656 läst
A
Andreas Ludde Lundell: [citat] Tack för infon, nog inga problem å byta mot 95 regler men kan man inte byta 12mm spånskiva mot 18 panel istället eller måste man sätta spån och panel för att det isf skall klara ei30? Eller är det bättre å köra 70mm isolering +spånskiva+ panel?
2 svar · 1,1k läst
anders07
anders07: Det bästa är ju att putsa väggarna och sen måla med en diffusionsöppen färg. Att regla upp och lägga skivmaterial kan innebära att du bygger in fukt och förr eller senare kommer det att bli mikrobiell påväxt (mögel). Om du inte dränerar och isolerar utvändigt skulle jag inte lägga skivor på väggarna utan helt enkelt putsa dem. Du kan även bygga/köpa ett Nivell-system (eller
3 svar · 4,5k läst
·
D
Dublin: [citat] Nja, med en tonårsdotter hemma så har jag fått lära mig den hårda vägen att ögonbrynsfärg inte går bort från det nya fina handfatet i gjutmarmor :thinking:. Däremot är väl riktigt porslin motståndskraftigt mot det mesta, tror jag...
82 svar · 73,7k läst
·
T
toolman77: då kan du ju förlänga på samma sätt som jag gjort och gjuta upp kring de nya järnen
7 svar · 3,8k läst
·
S
stefan_steffansson: Lite återkoppling till mig själv och er som är intresserade av att gjuta murar med mönstrade sidor. Nova Betonggolv erbjuder engångsmatriser (och även matriser för mark mönsterbetong som återanvänds) >> länk HydraTec erbjuder också samma matriser som Ahlsell (varumärket Valero, se post ovan). Dessa matriser kan användas flera gånger under vissa förutsättningar >> länk //S
2 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.