Hej,
Jag har ett lågt 1.5-planshus med Leca i första plan och träregelstomme på det övre halva planet. I det nedre planet finns idag i gaveln en öppning om 1.6 m där det sitter en dubbeldörr. Jag vill öka denna öppning till cirka 2.15 m åt det ena hållet. På övre delen (träregelstommen) så återfinns samma öppning på 1.6 m rakt ovanför mitt befintliga öppningshål. På sidorna om denna övre öppning finns två reglar vilket gör att när jag vill öka min öppningsbredd under till de nya 2.15 så landar en av reglarna på det nya större hålet. Hur mycket last rör det sig om? Räcker det att bara lägga en längre Leca-balk och att den klarar lasten eller behöver jag stål? Höjden jag har att tillgå för avväxlingsbalken är 200 mm och huset ligger i Halland.
Tack på förhand!
Jag har ett lågt 1.5-planshus med Leca i första plan och träregelstomme på det övre halva planet. I det nedre planet finns idag i gaveln en öppning om 1.6 m där det sitter en dubbeldörr. Jag vill öka denna öppning till cirka 2.15 m åt det ena hållet. På övre delen (träregelstommen) så återfinns samma öppning på 1.6 m rakt ovanför mitt befintliga öppningshål. På sidorna om denna övre öppning finns två reglar vilket gör att när jag vill öka min öppningsbredd under till de nya 2.15 så landar en av reglarna på det nya större hålet. Hur mycket last rör det sig om? Räcker det att bara lägga en längre Leca-balk och att den klarar lasten eller behöver jag stål? Höjden jag har att tillgå för avväxlingsbalken är 200 mm och huset ligger i Halland.
Tack på förhand!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det behövs fler uppgifter för att man ska kunna räkna på det: Taklutning och c/c avstånd mellan takstolarna. Jag antar att det är vanliga takstolar mellan gavlarna. Dessutom finns väl fler stående reglar än de 6 som du har ritat ut?
Tack för respons!J justusandersson skrev:
Takvinkeln är 30 grader. Takstolarna finns ju inte riktigt utan det är balkar i andra ledden mot vad takstolar brukar ligga. Se gärna ritningarna jag bifogar som kanske kan förtydliga. Pennan visar den aktuella öppningen.
gällande de stående reglarna så är det inte fler än jag har ritat…
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Originell lösning även om det krånglar till det hela. Då behöver jag veta takåsarnas längd och inbördes avstånd.
Ja, det är en lite speciell konstruktion!
är det dessa mått du menar?
1 = 7.3 m
2 = 6.4 m
3 = 5.5
Alla har dock stöd i en spaljé som ligger 4.5 meter från yttervägg (blå linje)
är det dessa mått du menar?
1 = 7.3 m
2 = 6.4 m
3 = 5.5
Alla har dock stöd i en spaljé som ligger 4.5 meter från yttervägg (blå linje)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag får punktlasten till lite grovt räknat 7 kN. Lecabalkar är ju inte ett entydigt begrepp. De har olika dimensioner och bärförmågan per meter räknat beror dessutom på spännvidden. En kraftigare modell bör fungera. Du har i alla fall något att utgå ifrån.
Tack så jättemycket för detta!
För mig spelar det egentligen ingen roll om det är leca-balk, stålbalk eller trä. Tänker att jag vill ha det som är mest ekonomiskt som klarar lasten och maxhöjden på 200 mm. Har du någon rekommendation där?
För mig spelar det egentligen ingen roll om det är leca-balk, stålbalk eller trä. Tänker att jag vill ha det som är mest ekonomiskt som klarar lasten och maxhöjden på 200 mm. Har du någon rekommendation där?
Hej igen,
Hur bedömer du denna situation? Kan den klara punktlast på 7 k/N? I produktbladet så anges lasten till max 5 kN/m för en lecabalk på 2900 mm och 10 kN/m för en lecabalk på 2400 mm.
Tack på förhand : )
Hur bedömer du denna situation? Kan den klara punktlast på 7 k/N? I produktbladet så anges lasten till max 5 kN/m för en lecabalk på 2900 mm och 10 kN/m för en lecabalk på 2400 mm.
Tack på förhand : )
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Rent allmänt så tror jag att Lecabalkar fungerar bäst med utbredda laster. En 2400 mm balk som klarar 10 kN/m räcker säkert men det är lite störande att man inte kan räkna på det mer exakt. Stålbalkar av HEA typ blir väldigt små i förhållande till Lecablockens storlek. Någon riktigt optimal lösning verkar inte finnas.
S_Moln skrev:
Tack återigen för svar
Den blir lite kort, balken som är 2400 mm. Och den längre, 2900 mm, tål ju mindre last. Såg du pdf skissen? Jag funderade på om det kunde hjälpa att jag satte en regel i fönsterpartiet, mellan dörr och fast fönster? För att kunna använda 2900 mm balken.
Eller ska jag hellre välja två limträbalkar 45x180 istället för leca-balk?
S_Moln skrev:
Tack återigen för svar
Den blir lite kort, balken som är 2400 mm. Och den längre, 2900 mm, tål ju mindre last. Såg du pdf skissen? Jag funderade på om det kunde hjälpa att jag satte en regel i fönsterpartiet, mellan dörr och fast fönster? För att kunna använda 2900 mm balken.
Eller ska jag hellre välja två limträbalkar 45x180 istället för leca-
Tack igen för svar
hjälper stolpen i fönsterpartiet något, se bild ovan. Jag skulle behöva använda balken som är 2900 mm (som tål mindre last än den andra) eftersom 2400 blir lite för kort.
eller tål limträ mer? Tex 2 st 45x180 mm?
hjälper stolpen i fönsterpartiet något, se bild ovan. Jag skulle behöva använda balken som är 2900 mm (som tål mindre last än den andra) eftersom 2400 blir lite för kort.
eller tål limträ mer? Tex 2 st 45x180 mm?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Eftersom det är ett fönsterparti finns det skäl att begränsa nedböjningen extra. Väljer du en 90x180 limträbalk har du goda marginaler. Det är bättre att gå upp i bredd än att dubblera limträ.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja.
Klicka här för att svara