Jag ska snart påbörja byggnationen av ett vidbyggt garage mot husets gavel.

Huset har torpargrund och garaget har platta på mark. Eftersom golvnivån i garaget är lägre än husets golvnivå, så bildar torpargrunden vägg mot garaget de nedre 30cm. Dvs ingen isolering och ingen plats för isolering i nedre delen.

Se bild 1.jpg
Det röda området är rör min frågeställning.

Garaget kommer att vara uppvärmt till ca: 10-15 grader med golvvärme. Torpargrunden under huset är oisolerad och där med ganska kall. Garaget kommer ha isolerad platta med vattenburen golvvärme.

Det jag undrar är hur jag undviker fuktproblem i markerat område och hur jag isolerar samt sätter ångspärr.

Min tanke är att sätta cellplast (eller annan isolering) på innsidan av torpargrunden.
Se bild nr 2.jpg
De få centimetrar jag har på innsidan går till gips och ångspärr. Kommer att använda variabel ångspärr från Isover till garaget för att unvika omvänd fuktvandring på sommaren.

Hjälp eller tankar kring detta mottages.

• Schematisk illustration av husgrund med markerat område för diskussion, visar gränsen mellan krypgrund och garage med platta på mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsskiss som visar övergången mellan hus med krypgrund och ett vidbyggt garage med isolering och ångspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hmm 73 har läst men inte en enda har något att säga

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.