Jag håller på att montera en rak ståltrappa som ska sitta längs med en gavel på ett garage för att nå vinden.
Jag bygger en plattform som trappan ska fästas i högst upp. Där nere gjuter jag ett rejält fundament i betong som trappan fästs i. Plattformen ska vila på 4 st 95x95 trästolpar med plintar.
Själva ståltrappan är ganska tung, ca 4-500kg.
Kommer plattform/stolpar att utsättas för sidokrafter?
Min gissning är att plattformen blir utsatt för krafter snett nedåt vilket alltså innebär både krafter i sidled och rakt ner. Krafterna i sidled behöver jag i så fall motverka genom att t ex fästa en inre stolpe i garaget och en yttre stolpe får en snedsträva mot garaget. Eller tänker jag fel?
Jag bygger en plattform som trappan ska fästas i högst upp. Där nere gjuter jag ett rejält fundament i betong som trappan fästs i. Plattformen ska vila på 4 st 95x95 trästolpar med plintar.
Själva ståltrappan är ganska tung, ca 4-500kg.
Kommer plattform/stolpar att utsättas för sidokrafter?
Min gissning är att plattformen blir utsatt för krafter snett nedåt vilket alltså innebär både krafter i sidled och rakt ner. Krafterna i sidled behöver jag i så fall motverka genom att t ex fästa en inre stolpe i garaget och en yttre stolpe får en snedsträva mot garaget. Eller tänker jag fel?
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du kan integrera två av stolparna med trappan och dess fundament behöver du inte oroa dig för sidokrafter.
Tack för svar! Jag var inne lite på det från början, att det inte borde bli några sidokrafter men nu blir jag ändå osäker. Ja, trappan ska förankras väl i plattformen som i sin tur är väl förankrad i stolparna. Och som sagt, trappan ska även vara fastskruvad ordentligt i betongfundamentet längst ner.J justusandersson skrev:
Har du möjlighet att förklara varför det inte blir några sidokrafter utan bara krafter rakt neråd i stolparna med denna konstruktion? Inte för att jag misstror dig utan bara för att jag vill förstå. Jag hittade en bild som jag bifogar som stödjer ditt påstående, konstruktionen på bilden verkar inte hantera några sidokrafter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara