Hej, detta gäller insidan av en yttervägg 1m ovan mark där vi upplevt att det luktar "fuktigt".
Konstruktion innan rivning var spånskiva, träreglar med vanlig gul isolering mellan. Det vi reagerade på var att under isoleringen fanns en kaklad vägg och isoleringen låg direkt mot kaklet. Jag tyckte både isolering och reglar luktade illa. Dessutom en del missfärgning på spånskiva och reglar närmast ytterhörnan av huset.
Mätt med fuktmätare på kaklet och det var hög fuktighet.
Nu har vi tagit bort kaklet och en del fix har följt med eftersom det satt fast dåligt.
Som ni kan se på bilden så ser fixet betydligt bättre ut ju längre från hörnan man kommer. Vet inte om det är plattsättaren som inte ansträngt sig tillräckligt när detta gjordes eller om det är ett resultat av fukt som nött bort fixet.
Behöver tips på hur vi kan bygga upp innerväggen på bästa sätt för att minimera fukt.
1. Riva bort allt fix?
2. Skippar helst isolering då jag förstått det som att det medför risker.
3. Fuktspärr?
Tacksam för all hjälp.
Konstruktion innan rivning var spånskiva, träreglar med vanlig gul isolering mellan. Det vi reagerade på var att under isoleringen fanns en kaklad vägg och isoleringen låg direkt mot kaklet. Jag tyckte både isolering och reglar luktade illa. Dessutom en del missfärgning på spånskiva och reglar närmast ytterhörnan av huset.
Nu har vi tagit bort kaklet och en del fix har följt med eftersom det satt fast dåligt.
Som ni kan se på bilden så ser fixet betydligt bättre ut ju längre från hörnan man kommer. Vet inte om det är plattsättaren som inte ansträngt sig tillräckligt när detta gjordes eller om det är ett resultat av fukt som nött bort fixet.
Behöver tips på hur vi kan bygga upp innerväggen på bästa sätt för att minimera fukt.
1. Riva bort allt fix?
3. Fuktspärr?
Tacksam för all hjälp.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Är det ett badrum eller kök vi pratar om?M meckarn skrev:Hej, detta gäller insidan av en yttervägg 1m ovan mark där vi upplevt att det luktar "fuktigt".
1. Riva bort allt fix?
3. Fuktspärr?
Tacksam för all hjälp.
Antar att bakom kaklet finns ytterligare isolering? Vad finns bakom kaklet? Finns det ångbroms där?
Detta är ett sovrum. Vad jag förstått har byggnaden tidigare varit en butik av något slag. Därav kakling. Sen har den tilläggsisolerats vid något tillfälle utanpå kaklet. Så nej, ingen isolering bak kakel bara murade "stenar"T Tompafix skrev:
Klicka här för att svara