Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Gammal cellplast mot lecasten i krypgrunden... fuktproblem.

1. Cygnus X-1
    Medlem · Dalarna · 18 inlägg

Cygnus X-1

Medlem
    I samband med läckage av regnvatten in i krypgrynden genom ventilen på bilden (ventil ett par dm under marknivå) så blev jag fundersam över cellplasten som ngn tidigare ägare satt dit. Plockade bort några skivor...ruckade lite på ett par där till vänster... och då bara RASAR det lecakulor från stenarna bakom. Gissar att man satt dit dem för att försöka få upp temperaturen någon grad. Tänker själv lägga ut diffusionstät plast... och funderade på om jag ska sticka in den ett par dm bakom cellplasten. Fick nu tanken att cellplast och lecasten kanske inte är nån bra kombination... särskilt om det är fukttryck utifrån. Har lite sutterräng på huset och på denna sida huset så är marknivån ungefär i överkant av ventilerna... ngt högre kanske.

Lägger även upp ett par bilder på temp och relativ luftfuktighet senaste veckan nere i krypgrunden. Spiken på kurvan är när jag var nere igår och håll handen om givaren en ni ut för att se att den "lever". Trots hög luftfuktighet under åren denna tid på året så är det mkt lite påväxt på asfaboarden... man kan se lite vitt "damm" dock här och där.

Så... cellplast mot lecasten under dessa förutsättningar... ska den bort tycker ni? Ersättas av nåt annat? Andra idéer och förslag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.