M
MasMats: Ingemar Arvidssons såg i Benareby har jag köpt en del virke ifrån. Iof några år sedan men sågen är kvar vad jag vet. Fin service där. Kolla om han kan lösa ditt problem.
4 svar · 1,4k läst
Matte001
Matte001: Att göra om en ekonomibyggnad till bostad kräver bygglov bara så ni vet.
4 svar · 3,0k läst
·
A
Andreas40: [citat] Ok.. Ja kanske räcker med 1-2 freshventiler i yttervägg. Har tänkt börja med en med 120 mm rör.
4 svar · 1,7k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: [citat] Samma sak med uttrycket "regeringen". Stop!
4 svar · 1,2k läst
F
Freniño: Då kör vi på det!
2 svar · 840 läst
Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Hej, nejdå, här frågar vi normalt högt och lågt och svarar högt och lågt. Det finns fördelar med att använda 45x45, då finns lite utrymme och dra el i och man får mer isolering än plywood, men med plywood tjänar man ännu mer utrymme med bekostnad på isoleringen, om man inte använder en bättre isolering. Så detta var ett tips i all välmening. Lycka till /W
10 svar · 4,8k läst
·
D
Daniel Larsson: Hej har en utbyggnad gjord 1985 (vad vi tror/ vet) Huset är byggt 1936. En lång historia kort. Hade en trappa i sten/ betong till min entré Under denna tappa fanns en ingång till mitt garage. Hålet var ca 2x1m. Nu är trappan riven och det har byggts ut källaren (ett rum 3x5m). Kvar är nu ingång till garaget. Denna ingång är dock väldigt speciell. Den är 67cm bred och 1.80m hög. Jag
0 svar · 1,1k läst
·
Luc Reiner
Luc Reiner: Jag gjorde nyligen en liknande operation hemma. Köp eller låna hem en stämp för att tillfälligt hålla uppe taket: https://www.hornbach.se/shop/Stamp-160-290cm-max-1800kg/5069983/artikel-detaljer.html Och ta bort pelaren för att sätta dit en ny med tjärpapp eller dylikt mot betongen.
5 svar · 3,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Fjöl av! Icke asbest! Riv å renovera , var glad och njut av livet!
3 svar · 6,2k läst
·
Y
yehor: Jag ska riva ett gammalt innertak och tänkte passa på att limma fast grannens knarrande plankgolv/spontgolv underifrån. Jag vill inte använda skruv då det kan ge problem om de ovanifrån vill öppna upp deras golv i framtiden. Limytan kommer alltså att vara minimal, blir bara på varje sida av bjälken där det möter golvet. Vilket lim bör jag använda? Gärna något som finns på
0 svar · 1,8k läst
R
Romben: Hej! Jag är ute efter lite råd kring putsning av en öppen spis. Jag har under flera år försökt att komma överens med det gul/orange teglet men helst skulle jag vilja putsa åtminstone de yttre mer synliga delarna. Har någon tips? Lerbruk vekar vara det som gäller men i övrigt vet jag inte. Google ger mig mest förslag på hur man renoverar andra grejer med sånt bruk. Lägger med en
0 svar · 5,5k läst
·
S
scorp1on: [citat] För den som är intresserad: Jämförde ett enkelt fall med en punktkraft i mitten där jag betraktade tvärsnittet som ett uppochner L-tvärsnitt som är fritt upplagd mellan stödpelarna. Fast inspänd i botten och endast utböjning i belastningsplanet. Gjorde en simulering för att bekräfta beräkningen, se bild nedan. Iz (böjtröghetsmomentet) blir 111314214 mm^4, punktkraft på 4
1 svar · 3,4k läst
·
S
Spiraltoy: [citat] Har redan lagt om golv i kök o sovrum med samma underlag o då körde jag morakniv. Då hade jag dock inte flyttat in än så tänkte om det fanns nått snabbare/effektivare sätt.
3 svar · 975 läst
·
M
mattias1343: [citat] Ok, det var ägaren som byggde huset själv, kan ju vara en egen ide, ställer till det för mig som inte vet vart reglerna är. Kommer läkta upp på nytt med 80cc och sätta läkten i de 21x95 plank som finns i mellan skivorna. vill inte riva hela väggen och börja om.
5 svar · 964 läst
D
Derbyboy: Tack!
4 svar · 2,1k läst
·
G
gustavberden: Hej! Jag har kommit över ett parti Ytong innerväggar som jag tänkte använda till del i mitt kommande hönshus. Det kommer vara både innerväggar och ytterväggar. Vad ska jag pusta dom med? Behöver dom slammas? På bilden har jag murat första varvet med murbruk B.
0 svar · 1,3k läst
·
M
Marthalavinia: Hej! Ska göra ett valmat tak över vår altan. Har några funderingar som ni mer än gärna får svara på!☺️ - Ska jag sätta hammarband och bärlinor innan eller efter den nya panelen? - Bästa infästningen för limträ bärlinan? - hur tänker man lättast för att räkna ut vinklarna? någon annat smart jag ska tänka på?
0 svar · 1,3k läst
KJD
KJD: [citat] Ok, tack för svar. Hur kan jag avgöra om golvet är flytande? Kolla under vägglisterna efter rörelsefog? såg detta hos Moelven: "Vid limmat (flytande) golv är den rekommenderade maximala bredden 4 meter. Vid större ytor måste rummet delas upp med rörelsefogar. Flytande golv bör ej heller belastas med tung möblering, inredning eller mellanväggar som hindrar golvets rörelse."
2 svar · 2,6k läst
·
C
C-A: Tack för svar, ska ta tag i det .
4 svar · 1,8k läst
W
Wils1955: Jag byggde en sån vägg för 2 år sen. Enda skillnaden är att jag hade bara enkelgips mot hallen sedan limmade och skruvade jag både plyfan mot pocketkarmen och gipsen mot plyfan. Blev riktigt stabilt innan kakel och ännu stabilare efter att det var klart
1 svar · 1,8k läst
T
trasker: [citat] Jo det var ju det med platsen, det sitter en fönster på den väggen och jag måste nog byta fönsterfoder? om jag sätter gips utanpå men det är ju bara ett fönster så det går ju snabbt. Det är en del uttag och annat som behöver pluggas igen så gipsa dem går nog snabbast ändå! Tack för hjälpen!
13 svar · 1,6k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Ser perfekt ut.
7 svar · 1,1k läst
·
I
Ironside: [citat] Om huset är K-märkt eller liknande håller jag helt med, men om inte så ser jag inget fel i att modernisera ett hus så länge som man synkar så att det gäller så gott som allt. I vårt fall har vi renoverat hallen uppe och nere med nya lister, nya golv, nya dörrar, nya väggar och nytt tak, då blir det också naturligt att renovera trappan så att den passar in. Man kan såklart
15 svar · 14,7k läst
·
mike.o
mike.o: oh grymt! tack för tipset det funkade
5 svar · 7,5k läst
·
Vermilion
Vermilion: De blev trallskruv av rostfritt stål. De verkar fungera utmärkt.
22 svar · 8,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: ??? Menar du var du hittar bilderna? Menar du var du hittar arbetsbänken? (Länk till bilderna på arbetsbänken?) (var såg du bilderna?)
1 svar · 1,9k läst
N
neo11: Ser ut som det är målat med kalkfärg, laga med 1mm kalkbruk weber 144. Och sen förslagsvis kalkfärg.
4 svar · 23,3k läst
·
H
hydrolift: Prova multicuttern, den är bra till mycket. (y) Man kan vila på bladet och då brukar det gå ganska bra att få det rakt och jämnt. Sedan kan man finjustera med att dra den med spetsen mer riktat mot underlaget, lite lätt på hand. (y)
6 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.