Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vi har en eroderad vägg och behöver hjälp. Jag har köpt 222 och FA 180 bygg- och våtrumssilikon.
Gubben från energiföretaget sa att det bara var att knacka loss och kleta på 222 ända in på röret. Det ligger kork längre in i väggen, till höger i hålet. Vi har inte råd att dränera.
Fyra frågor:
1. Eftersom det är något slags experimentbetong i väggen från 1934, som äter upp sig självt, verkar det inte så smart, eller?
2. Bör jag ha kork runt röret?
3. Om det är en dålig idé att kleta på betong direkt, och kork är fel, vad ska jag ha för material då?
4. Har du några andra tips, innan jag ger mig på det?
Stort tack för hjälpen!
Vänligen
G
Är det ett rör med brännbar gas?
Krävs någon form av brandtätning?
För att laga puts/cement/betong skulle jag rekommendera husfix (eller exempelvis weber maxfix) som är cementbaserat.
Silikonbaserat tycker jag låter som en dålig ide, om det inte är något speciellt med gasrör?
Och var kommer dränering in i bilden?
Skulle tro vatten är sämre för röret än vad du än tätar med.
För att laga puts/cement/betong skulle jag rekommendera husfix (eller exempelvis weber maxfix) som är cementbaserat.
Silikonbaserat tycker jag låter som en dålig ide, om det inte är något speciellt med gasrör?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Korken är värmeisolering på betongväggens insida. Innanför det finns puts som har blivit dålig på grund av fukt. Du kan nog trycka in lite stenull runt röret där korken sitter och sedan fylla upp med ett mjukt bruk som inte innehåller cement. Jag har aldrig varit med om någon särskild brandtätning runt gasrör.
TackarDavid-O skrev:
Är det ett rör med brännbar gas?
Tackar!J justusandersson skrev:Korken är värmeisolering på betongväggens insida. Innanför det finns puts som har blivit dålig på grund av fukt. Du kan nog trycka in lite stenull runt röret där korken sitter och sedan fylla upp med ett mjukt bruk som inte innehåller cement. Jag har aldrig varit med om någon särskild brandtätning runt gasrör.
Klicka här för att svara