Hej!
Vi ska bygga hus och är äntligen i mål med något vi verkligen tycker om med hjälp av en arkitekt. Konceptet bygger delvis på flera pergolakonstruktioner som skapar uterum, fungerar som solavskärmning och skelett för grönska. Men - hur konstruerar vi detta bäst?
  • Del A: frihängande pergolatak, vår största utmaning. Visionen är att skippa pelare och att taket konsolar ut. Den här huskroppen är lägre vilket möjliggör att reglarna sitter i takfotshöjd. Hur löser vi detta? Hustillverkaren är skeptisk till att låta takstolarna fortsätta ut oskyddade och vill inte ha tryckt trä inuti huset, viket låter som rimliga invändningar. Kraftiga balkskor bakom panelen? Stål? Vad har vi för idéer?
  • Del B: utanför vardagsrummet bärs en pergolagång av pelare. Här ska vi på sikt lägga plast/glas ovanpå 45x45-ribbor som väderskydd. Hur fäster man bäst in mot fasaden?
  • Del C: Fristående pergola, lite högre. Samma princip med glas/plats på ribbor som lutar, vattnet rinner ner på del A. Konstruktionen känns rättfram, vanlig pergola.
Tacksam för hjälp! Djävulen sitter i detaljerna :)

Arkitektskiss av hus med markeringar för pergolaområden A, B och C i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av ett modernt hus med grästak, pergolakonstruktioner och en gångväg, under en delvis molnig himmel.
Skapa konto

Varför ritar inte arkitekten ett vettigt förslag?

Min arkitekt ritade en ramkonstruktion längs huset, en rejäl längs södersidan där jag har ett par segeldukstak och glastak samt en smalare mot norrsidan, bägge förskjutna längs huskroppen. Jag har däremot inte fyllt upp dem med klängväxter då jag inte tycker det passar just mitt hus. Men duktiga arkitekter har öga för estetik!

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Arkitekten har ritat ett bra förslag tycker jag, men vi har inte fått en detaljerad teknisk lösning. Hon sa att hon tidigare ritat välfungerande lösningar med pergolatak som konsolar utan pelare, men hustillverkaren vi diskuterar med ville t.ex. inte låta takstolen fortsätta ut. I så fall får vi för egen del sätta en regel i anslutning till denna. Så, jag är ute efter den tekniska lösningen.

Du har inte några sektioner som man kan få kika på där man kan se hur pergolataket förhåller sig till exempelvis takstolen?

• Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Flacka skärmtak bör enligt min åsikt integreras med takkonstruktionen/bjälklaget för att bli snyggt. Annars återstår konsoler eller pelare.

• Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Du har inte några sektioner som man kan få kika på där man kan se hur pergolataket förhåller sig till exempelvis takstolen?
Absolut! Har försökt rita en samt förklaring. Har inga konstruktionsritningar ännu men utgick från en annan sektion och anpassade efter den här lägre huskroppen, du ser hur taket och pergolataket bör hamna. Saknar bra ritningar för pergolan för den här delen men arkitektens tanke var att taket fortsätter i samma nivå från den högre delen så detta ska stämma.

Arkitektonisk skiss med fasadsektion, annoteringar för tak och pergola, utan konstruktionsritningar.
Skapa konto

Skiss av en hussektion med måttangivelser, inkluderar tak och pergola i profilvy.
Skapa konto

J justusandersson skrev:
Flacka skärmtak bör enligt min åsikt integreras med takkonstruktionen/bjälklaget för att bli snyggt. Annars återstår konsoler eller pelare.
Kan tänka mig det men har inte sett bra exempel, har du något på rak arm? Hur löser man det fuktsäkert när det är ett "öppet skärmtak" som pergolatak? Hustillverkaren är rädd att vi drar in fukt och vill inte ta ansvar för takstolar som fortsätter ut.

Alla entrétak till funkishus är lösta på det sättet. För att inte tala om alla balkonger. Plåttäckningar (inkl täckning av enskilda bjälkars översida) är ett bra sätt att fuktskydda. Pergolatakets bjälkar bör vara förankrade i takstolarna men separata element. Jag kan förstå hustillverkarens oro.

• Gilla
Sharky58 och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Alla entrétak till funkishus är lösta på det sättet. För att inte tala om alla balkonger. Plåttäckningar (inkl täckning av enskilda bjälkars översida) är ett bra sätt att fuktskydda. Pergolatakets bjälkar bör vara förankrade i takstolarna men separata element. Jag kan förstå hustillverkarens oro.
Plåt låter intressant att utreda. Skulle du vara orolig även med den lösningen?

Begränsad plåttäckning fungerar väldigt bra. Det har jag själv använt mycket.

• Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Begränsad plåttäckning fungerar väldigt bra. Det har jag själv använt mycket.
Jättebra, tack för inputen! Ska föreslå för husfirman att köra plåtinteckning med kanske 3 st huvudbjälkar som förankras i takstolarna och resten utanpåliggande med t.ex. balkskor.

Har någon exempel på hur man fäster en vanlig pergola i fasaden på annat vis än med en liggande regel? Blev varnad för det eftersom det samlas fukt där. Funderade på om man t.ex. kan förstärka med en regel bakom panelen och fästa in balkarna direkt i den genom fasaden.

Skematisk illustration av en pergolakonstruktion fäst i en fasad med en indikerad regel bakom panelen.
Skapa konto

J justusandersson skrev:
Apropå separata element - här kommer en mer genomarbetad idé för de pelarfria pergolataken. Min tanke är att sätta antingen en slits eller dubbla spikplåtar på takstolen som går ut genom fasaden och fäster in i pergolaregeln, helst i överkant för att effektivt motverka vridningen. Pergolaregeln sitter också på en hylla t.ex. 40 x 70 mm för den vertikala lasten. Fuktsäkras med plåt ovanpå, lite diffust hittills hur. Kan det vara något?

CAD-ritning som visar detalj av pergolatakanslutning till fasad för att motverka vridning.
Skapa konto

CAD-ritning av en pergolakonstruktion med detaljer för fastsättning av takstol och pergolaregel.
Skapa konto

CAD-ritning som visar konstruktion av pergolatak med takstol, spikplåtar och pergolaregel.
Skapa konto

Synliga spikbleck bör man undvika. Dessutom är de nog i kortaste laget. En annan lösning, vars konstruktion tål att visas upp, är två smalare brädor som fästs in i vardera sidan på takstolen (med ordentlig skarvlängd) och som förenas med klossar på två punkter.

J justusandersson skrev:
Synliga spikbleck bör man undvika. Dessutom är de nog i kortaste laget. En annan lösning, vars konstruktion tål att visas upp, är två smalare brädor som fästs in i vardera sidan på takstolen (med ordentlig skarvlängd) och som förenas med klossar på två punkter.
Vad tror du om en slits som fräses in mitt i takstolen annars? Tänkte två plattor pga stabilitet men det låter rimligt att undvika synliga spikbleck. Din lösning låter ju superintressant men jag förstår nog inte alls, ser nästan någon slags japansk trä-pussel-hantverk framför mig :) Du har ingen referens eller bild?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.