Hejsan,
Har ganska länge läst på forumet, och fått massa bra tips. Nu har jag samlat mod för att skapa en egen tråd (och jag hoppas den ligger på rätt ställe).
Hursomhaver.. Vi har nyligen flyttat in i ett hus, och tänkte nu fräscha upp ett utrymme i källaren som tidigare har fungerat som olje-/pelletsförråd.
Jag rev ut den gamla pelletsbehållaren och invid den är ett ställe där putsen släppt. Började knacka loss lite mer löst och upptäckte att putsen som lossnade delvis var svart (se bild). Blev först lite orolig att det var mögel, men efter lite närmare koll så verkar det snarast vara putsen som är svart i sig. Lite asfaltsaktig nästan. Vet att asfalt används utvändigt på källare men inte funnit något om att det använts även invändigt.
Väggen som avses är en innervägg och generellt sett är det väldigt torrt i utrymmet (endast en yttervägg och den är ovan jord samt att pannrummet intill värmer upp lite). Oisolerad betongplatta dock så fukt kommer sannolikt den vägen såklart.
Mina inledande frågor då:
1. Någon som vet vad den svarta putsen är? Vill gärna få bort min lilla oro om mögel
2. Bör jag använda särskild puts när jag lagar det jag knackat bort med hänsyn till att det är källare? Eller kan jag använda ”vad som helst”, typ husfix?
3. Oklart vad för typ av färg som är målat på väggarna, men jag gissar att jag bör slipa bort den innan övermålning?
4. Bör jag måla med silikatfärg? Som sagt så är tre av fyra väggar innerväggar och ytterväggen är till störst del ovan mark. Fukttrycket via väggarna bör således vara litet, men golvet är ju oisolerat.
Vi börjar sådär… Ber om ursäkt för långt inlägg och kanske dumma frågor. Men är otroligt tacksam för alla eventuella svar och inspel!
Tack på förhand!
// Art