Hej,
Jag har ett hus från 67 med stödmur från gissningsvis samma tidsperiod. Muren är gjuten i betong och täckt med något grovkorningt som liknar spritputs eller puts blandat med grus. Bild bifogas.
Putsen har släppt på ett antal ställen. Hur lagar jag detta? Vet någon hur det gjordes förr i tiden?
Tack på förhand.
/Tom
Jag har ett hus från 67 med stödmur från gissningsvis samma tidsperiod. Muren är gjuten i betong och täckt med något grovkorningt som liknar spritputs eller puts blandat med grus. Bild bifogas.
Putsen har släppt på ett antal ställen. Hur lagar jag detta? Vet någon hur det gjordes förr i tiden?
Tack på förhand.
/Tom
Är absolut ingen expert, så du får ta det jag skriver med en nypa salt. Jag hade knackat bort allt löst, och sedan gått på kvarvarande rester med vinkelslip med stålbort-huvud, så grunden är bra. Därefter lagt ett grundningsbruk a, typ rödgrund a, löst som välling ett tunt lager. Efter det fästa upp ett putsnät (galvat). Därefter 2 lager putsbruk b.
Du kan ju kolla på t.ex. finja eller weber, och se vilka produkter de föreslår på sockel. En mur är ju mer utsatt än en sockel, så det behövs minst lika bra uppbyggnad som för en sockel.
Du skulle säkert kunna använda dig av fiberförstärkt bruk med, men det är rätt dyrt, så jag hade chansat på billigare produkter och accepterat lite kortare livslängd på jobbet. Är det ett större jobb eller om du verkligen vill att det håller minst 15år, skulle jag nog kontakta t.ex. supporten på combimix och fråga vilka produkter de rekommenderar.
Långt tillbaka i tiden så var det väl kalkbruk som gällde, men det är ju uppenbart att detta är en betongmur, så jag hade nog fortsatt på cementbaserade bruk (med viss inslag av kalk), och inte använt mig av rena kalkprodukter.
Du kan ju kolla på t.ex. finja eller weber, och se vilka produkter de föreslår på sockel. En mur är ju mer utsatt än en sockel, så det behövs minst lika bra uppbyggnad som för en sockel.
Du skulle säkert kunna använda dig av fiberförstärkt bruk med, men det är rätt dyrt, så jag hade chansat på billigare produkter och accepterat lite kortare livslängd på jobbet. Är det ett större jobb eller om du verkligen vill att det håller minst 15år, skulle jag nog kontakta t.ex. supporten på combimix och fråga vilka produkter de rekommenderar.
Långt tillbaka i tiden så var det väl kalkbruk som gällde, men det är ju uppenbart att detta är en betongmur, så jag hade nog fortsatt på cementbaserade bruk (med viss inslag av kalk), och inte använt mig av rena kalkprodukter.
B BSOD skrev:Är absolut ingen expert, så du får ta det jag skriver med en nypa salt. Jag hade knackat bort allt löst, och sedan gått på kvarvarande rester med vinkelslip med stålbort-huvud, så grunden är bra. Därefter lagt ett grundningsbruk a, typ rödgrund a, löst som välling ett tunt lager. Efter det fästa upp ett putsnät (galvat). Därefter 2 lager putsbruk b.
Du kan ju kolla på t.ex. finja eller weber, och se vilka produkter de föreslår på sockel. En mur är ju mer utsatt än en sockel, så det behövs minst lika bra uppbyggnad som för en sockel.
Du skulle säkert kunna använda dig av fiberförstärkt bruk med, men det är rätt dyrt, så jag hade chansat på billigare produkter och accepterat lite kortare livslängd på jobbet. Är det ett större jobb eller om du verkligen vill att det håller minst 15år, skulle jag nog kontakta t.ex. supporten på combimix och fråga vilka produkter de rekommenderar.
Långt tillbaka i tiden så var det väl kalkbruk som gällde, men det är ju uppenbart att detta är en betongmur, så jag hade nog fortsatt på cementbaserade bruk (med viss inslag av kalk), och inte använt mig av rena kalkprodukter.
Stort tack!
Klicka här för att svara
