kulle kulle skrev:
Japp det är riktigt
Har jobbat 12år på modulenthus så jag kan bekräfta det :)

Vet du hur det är på övervåningen, kan man plocka bort delar av en vägg där? Väggarna på övervåningen är lika tunna som den på nedervåningen som vi rev.

kulle
I princip var ju takkassetterna självbärande men hur det är på dalby är jag osäker, det är ju en rätt stor ovanvåning.
Vilken vägg har du tänkt riva?
Har du ngn ritning på övån?

Det är den lilla delen av väggen vid klädkammaren. Det är en garderob (L6) på andra sidan.

• Ritning som visar en del av ett hus med sovrum, klädkammare och angivelse av garderob L6.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S satellit skrev:
[bild]
hej. Har du fler övergripande bilder på denna planlösningen?

kulle kulle skrev:
Japp det är riktigt
vet du hur mycket man kan ”ta” av den bärande väggen som går genom huset också då? Ser vissa planlösningar där hela ”mittväggen” i hallen är tagen utan ersatt av ex limträbalk

kulle kulle skrev:
Japp det är riktigt
Förlåt om jag tränger mig på, chansar o hör om Kulle har erfarenhet av Modulenthus typ Lidingö också.
Vi håller på med en ombyggnad och har öppnat upp både tak o vägg men är osäkra på vad dessa lättviktsbalkar bär och om vi kan fortsätta vår rivningsplan. Mer info bifogar jag om intresse och råd finns någonstans där ute i vårt avlånga land. Mvh Daniel

• Renoveringsprojekt med öppnad vägg och tak visande lättviktsbalkar, plasttäckning och stege.
    Skapa konto
A Alexandereriksson skrev:
vet du hur mycket man kan ”ta” av den bärande väggen som går genom huset också då? Ser vissa planlösningar där hela ”mittväggen” i hallen är tagen utan ersatt av ex limträbalk
Har samma fundering. Skulle gärna också vilja ta bort hela den mittväggen, dvs allt rödmarkerat. Någon som vet om det är ok ?
Ritning över en lägenhet med rödmarkering runt en mittvägg för diskussion om borttagning.
Skapa konto

Om man jämför med TS bild, så ja, den väggen går att riva utan bekymmer för bärighet.

Jag har svårt att tänka mig att man kan ta bort allt som finns inom det rödmarkerade området. Då tänker jag särskilt på den lilla väggsnutt som avgränsar de båda dörröppningar som leder från entrén till kök respektive vardagsrum. Någon form av avväxlingar bör vila på denna. Generellt sett vill jag inte gärna uttala mig på grundval av utsnitt ur ritningar. En hel planritning och en sektionsritning bör vara med i tråden.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
kulle
Helt rätt justus, väggsnutten är i högsta grad bärande.
Väggen mellan kök och vardagsrum kan man ta bort

stort tack! Jag misstänkte också att den lilla väggdelen var lite för centralt placerad.
Vi planerar att öppna mellan kök och vardagsrum. Tänkte samtidigt passa på att "offra" klädkammaren och 2 dörrar från köket för att kunna bygga lite snyggare och mer effektivt vinkelkök med en köksö.
Vad tror ni om det?
Ritning över planlösning med markerade förändringar för att öppna upp mellan kök och vardagsrum.
Skapa konto

3D-ritning av kök med grå skåp och köksö, öppet mot vardagsrum markerat med röd linje.
Skapa konto

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Rätt tänkt tycker jag! Det blir alltid bättre med så hela väggar som möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.