4 498 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Skorsten av trästomme?
Måste min skorsten vara klädd med gips inuti även om röret som leds rakt igenom är ett helisolerat staplingsbart skorstenssystem? Typ NVI?
Tanken med skorstenshuven som jag byggt i trä, klätt in i OSB+papp, är bara för att få en fyrkantig "låda" som kan kläs in i Aluzink precis som taket. Rakt igenom den leds sedan själva skorstensröret.
DVE
Tanken med skorstenshuven som jag byggt i trä, klätt in i OSB+papp, är bara för att få en fyrkantig "låda" som kan kläs in i Aluzink precis som taket. Rakt igenom den leds sedan själva skorstensröret.
DVE
Hm...
Men om skorstenen som är en färdig-staplingsbar historia, är godkänt för att dra genombjälklager av trä, utan att man behöver ett schakt, då kan de ju inte spela nån roll om "skorstenen" (skalet som skall kläs med aluzink) som den går upp igenom är av trä??
Är ni med på hur jag tänker?
Men visst, får nog slå en signal till brandförebyggarna...
DVE
Men om skorstenen som är en färdig-staplingsbar historia, är godkänt för att dra genombjälklager av trä, utan att man behöver ett schakt, då kan de ju inte spela nån roll om "skorstenen" (skalet som skall kläs med aluzink) som den går upp igenom är av trä??
Är ni med på hur jag tänker?
Men visst, får nog slå en signal till brandförebyggarna...
DVE
Exakt.
Jag skall ha ett helisolerat rör som skorsten, men ovan tak vill jag ha en "fyrkantig skorsten och inget annat. Vi skall ha aluzink tak och har tänkt att hela skorstenen skall kläs in och integreras i de övriga taket så att säga.
Har kollat runt lite nu och de verkar som mitt sätt ser ut att funka.
DVE
Jag skall ha ett helisolerat rör som skorsten, men ovan tak vill jag ha en "fyrkantig skorsten och inget annat. Vi skall ha aluzink tak och har tänkt att hela skorstenen skall kläs in och integreras i de övriga taket så att säga.
DVE
Hej! Fick du till en godkänd lösning med trästomme+osb+min 50 mm till skorstensrör? Hur löste du sidostabiliseringen av skorstensröret inuti stommen i sådana fall? I vanliga fall används en hållare/distans som stabiliserar röret mot ett underbeslag tillhörande skorstenen (underbeslaget monteras ovanpå taket), men det antar jag att du inte hade i detta fall. (Ser inte hur man ska kunna använda underbeslag i kombination med planplåt, underbeslaget borde bygga för mycket på höjden och därmed synas "igenom" planplåten.) Tacksam för tips! /RasmusDVE skrev:
Exakt.
DVE
Klicka här för att svara