5 128 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Stora pergolatak - hur konstruera?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Vad är det för dimension på takbalkarna? Är det smala dimensioner är det svårt att slitsa in plåtar. Man skulle även kunna tänka tvärt om enl. skissen, att man har dubbla takbalkar och sticker ut en regel, eller ett plattstål som bär pergolan som man sedan bara ”klär in” med trä.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Djupa slitsar är svåra att tillverka. Man får såga dem i bandsåg och hugga ur det sista. Jag tycker att båda förslagen från @bossespecial är värda att fundera på. Det viktiga är att pergolakonstruktionen är med från början i planerna. En bra konstruktion ska synas
Snyggt, gillar detta. Ett lock ovanpå sen utvändigt för fukt?J justusandersson skrev:
Vet inte dimensionerna ännu, vi ska börja detaljprojektera inom kort så ville vara proaktiv med den här bitenB bossespecial skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbla takbalkar är inte en dum idé. Det känns vettigt, där har vi något. Tack bra bra inspel hörrni! Det uppskattas. Då ska jag bara komma med något konstruktivt kring fuktssäkringen till husfirman, Justus du var inne på plåt - ett bleck ovan där balken går igenom fasaden längs med hela taket?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, eller en plåt för varje utstickande pergolaregel.
Fick respons från hustillverkaren att de skulle gjort precis såhär, men att de inte vill åta sig detta som del av sin projektering eftersom det är en riskkonstruktion. Lite lurigt att ge sig på det bara med hantverkarna kan jag känna?
Klicka här för att svara