Byggmaterial & Byggteknik
justusandersson: Ganska vanligt i 30-talshus, inte minst om det finns ett garage i källaren. Du ska inte ha någon byggplast eftersom källaren får betraktas som uppvärmd.
Snickarkirre: Vanligt å vanligt men man kan göra så om man vill slippa kallras genom syll å hammarband. De e en smaksak om man vill köra liggandes eller ståendes först. Har ingen större betydelse. Men om du kör liggandes först kan du ju hålla upp vid syll och hammarband och sen när du kör ståendes så kan du ju gå ända upp och ner med reglarna. Du får lägga kortlingar längst uppe och nere
svuntrik: Då ska jag byta ut befintligt mot det där. Jag tänker att jag behåller de befintliga stående reglarna i 38x118 som kommer ner från nocken nu så de får vara kvar i den dimensionen. Stort tack för skissen och att du har tagit dig tid att räkna på det här!
LjLindgren: Hej. Jag har en nybörjarfråga. Har rivit ner glasfiber väv i gillestugan och givetvis följde putsen med ner. Att få tag i en murare som har tid att ta sig an uppdrag är lika svårt som att hitta en enhörning. Så. Jag tänkte bygga en ny innervägg istället. Det är två väggar som är ”ytterväggar” som jag tänkt göra på detta vis. Tänkte använda stålreglar eftersom det är i
Lars RA: Hej. Jag har en son i Australien som skall bygga hus. Det är mycket att ta ställning till. Han har nu frågat om jag vet om HEBEL fasadelement är bra. Vad jag förstår är det en Austaliensisk produkt som hävdar att den har energi-spararfördelar, men den kanske säljs internationellt. Har ni någon erfarenhet av dessa? Denna länk går till produktföretaget:
prototypen: Ska den vara riktigt bärande måste det vara vertikal armering också annars så spricker balken vågrätt så det blir en över och underhalva. Nu tror jag detta håller på att bli en överdrift, det ska väl muras ovanpå detta och den murningen bär sig självt så balken behövs nästan bara under murningsarbetet. Protte
fribygg: Bygger man åt sig själv hävdar jag att råspont fortfarande är billigare och bättre än osb trots prisökningarna ligger råsponten fortf
BSOD: 40år gammal riskkonstruktion. Svårt att hämta något där i form av dolda fel. 16-17% fuktkvot är ungefär gränsen för när det börjar bli risk för problem. Man byter ju inte en syll för att den är fuktig. Men det kanske är läge att ta dit en byggkunnig person för att bedöma läget.
raveper: Såvida du inte tror att hela huset faller ihop om du inte gör någonting åt det då är det nog ingen fara att bygga in det.
Farendag: [citat] Visste jag inte fanns, absolut ett alternativ! Tack!!
Anders243: Om det inte är konstant fuktigt där skulle jag rekommendera gipsputs. Det är lätt att spackla på i tjocka skikt.
mickeforsberg: Den lokala byggfirman fick komma hit och ta hål. Det blev bra! Armeringen bestod av ståltråd, mer eller mindre. Då är ju frågan… hur fäster man på bästa sätt ett spirorör vertikalt? :thinking:
En apelsin: [citat] Håller med. På så vis blir det mycket enklare om du eller någon annan i framtiden vill ändra planlösningen.
Luddis_1: Jag hade testat kemiskt träspackel för att sedan slipa och måla om skivan.
Chris61: [citat] Vi har löst problemet med en viken plåt som är bockad vid öppningsbara fönsterna. Plåten går upp under nockplåten. Här ser du. [bild]
torbjorn2000: Vi har en mur från 30-talet som verkar bestå av stenblock och puts/bruk. På grund av rötter och frostsprängningar har putsen fallit bort och det är dags att laga. Frågan är, vilket bruk använder man? Det behöver inte bli snyggt, och jag antar att det kommer spricka igen så länge man inte dränerar ordentligt bakom (det är en stödmur) och tar bort träden med rötterna. Det verkar
Yrrol: Kikade på Hornbach efter produkter som ser rätt ut och fann; * Grundpapp PROTEGO YEP 2500 15x0,20m - TEmballage Används som isolerande skikt mellan grund och syll. Polymerbitumen (PmB). Grundisoleringspapp är ett elastiskt, spikbart tät-skikt uppbyggt på en kraftig polyesterfilt med hög rivhållfasthet som belagts med SBS-polymiserad bitumen. Över- och undersida är sandad. Det låter
treborh: Ja så tolkade jag det med, så det blev en massa hål i den plasten, och nu är det nya innertaket uppe :). Förövrigt sjukt att man lämnade en massa (väldigt) brännbart material i mellanbjälklaget vid byggen tidigare (har fått höra av en snickare som jag känner att det är lite bättre nu).
Jiji: [citat] Är det hål i masoniten, eller hur menar du med dåligt skick? Om det är masonit kan du spackla och slipa, det blir bra. Torka av med någon form av målartvätt och måla. Måla det du spacklat först, sedan två lager färg på allt. Det brukar räcka med två strykningar om man grundat spacklade ytor först. Men i värsta fall får du stryka en tredje gång. Nu utgår jag från att
Allmänobildad: Jo så kan du göra! Då sitter den ensamma lilla golvbiten fast i spånet och tröskeln sitter fast i den utan att låsa resten av golvet
Wallawhoa: [citat] Tack! Hoppades det skulle räcka med profil i hörn, men det kanske är vanskligt
mojjen: Ser på vancovers filmklipp (Rätt mycket bra tips), att han blandar spackel själv, och jämfört vad som kommer i mina hinkar rätt löst. Går det att tunna vanligt Lättspackel lite. Känns ju inte fel att jobba med. Är väl rätt ovanligt att man blandar själv i Sverige? Jag brukar blanda gipsspackel, för att fylla lite större skarvar, och lagningar. men i övrigt kör jag alltid på
Leif i Skåne: [citat] Köp grundmålade stålbalkar! Balkarna sandblästras och sedan grundmålas på fabrik färgen är rostskyddande och man kan svetsa genom färgen utan problem.
Mathias Elmfeldt: [citat] Tack för bra tips. Vågade på mig stt såga listen när den satt fast. Använde magnet och hittade tre listskruvar som jag karvade ut - så jag slapp till och med kofoten och väggen bevarades.
Olofolofolof: Tackar för bra inlägg. De gamla bjälkarna sviktar inte men var är inte helt raka. Inte den bästa bilden. Är bara grus ingen betong under/mellan bjälkarna
Dowser4711: Tja, ofta så bygger man ju kommersiella byggnader med stål, och det går ju bra att hålla isolerat etc. Oftast är det väl på grund av stora spännvidder eller komplexa former, men givetvis kan man ju göra det på grund av snickar-förakt. :)
yehor: Jag ska sätta plåtreglar som kommer sluta där träreglarna är kapade just nu (de ska bort). De kommer hänga ca 30-40 centimeter utan något är fästa i. Hur kan jag ordna det? Vill helst inte använda mig av väggen då taket ska vara flytande och helst inte av golvet ovanför då det kan ställa till i framtiden. **EDIT** Jag en kass rubrik ser jag nu. Vill inte förlänga dom på något
Emil Karlsson: Har samma. Fick också "specialbeställa" från närmaste såg. Hittade inte sådan panel att köpa, trots rätt gedigna eftersökningar.
Limträpappan: [citat] Jag och konstruktören gissade att det skulle vara 240 mm tegel, det är ändå en väldigt solid innervägg. Så det är två ipe 160 på bredden som bultas ihop. Då borde man kunna hissa dem för hand till 2a vån. En granne skulle avlasta hjärtväggen då de byggde trappa. Hela gatan spärrades av och en lyftkran kom in med nån 3 dm bred monsterbalk på 3/4 ton... Där vill jag inte
PRonnmark: [citat] Okej tack, jag får prova mig fram för att se om det fäster