N
Hej. Klurar på om man lägger allt golvspån på hela planet innan man sätter de liggande reglarna för rummen eller tvärtom.
Det är ett litet nybygge och planet ifråga är ca 50m2.
Ganska öppet och det blir bara två väggar. En lång ca 6m och en kort ca 3m.
Jag lutar åt att sätta dit de liggande/bottenreglarn före golvspånet, känns rätt men ???
Kommer hålla10mm spån-vägg.

(Golvet är 22x120gles ,2 av 4 löper hela längden, på med värmeslag i sen 22mm golvspån och nåt laminatgolv sist.
Uppvärmd undervisning under.)
 
Lägg golvspånet först.
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
N
raveper raveper skrev:
Lägg golvspånet först.
Ok, du har säkert rätt, men vad är motiveringen att göra så ? Är det nåt som blir dumt eller svårt tvärtom ?
 
Det är så man brukar göra. Räcker det.
 
Golvspån först
 
Om du skulle sätta väggen först, då måste du väl sadla på en golvregel för att få något att fästa spånet i? Oavsett så blir det extra jobb att sätta väggen före spånet. Ser inga fördelar.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
N
P PatrikJo skrev:
Om du skulle sätta väggen först, då måste du väl sadla på en golvregel för att få något att fästa spånet i? Oavsett så blir det extra jobb att sätta väggen före spånet. Ser inga fördelar.
Ock där en förklaringen varför (y)
Min tanke var att det kanske fanns någon fördel i att dela upp golvspånet för de olika rummen om saker o ting rör på sig, att regla/sadla på hade inte varit speciellt jobbigt , men jag kör på med spånet först.
 
Lättare att lägga ett helt utrymme på en gång. Sen kan man placera väggarna precis var som helst.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Lättare att lägga ett helt utrymme på en gång. Sen kan man placera väggarna precis var som helst.
Håller med. På så vis blir det mycket enklare om du eller någon annan i framtiden vill ändra planlösningen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.