3 361 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Bygga med fyrkantsrör
Tja, om du tycker det är enklare att arbeta med svets än med skruvdragare så borde det väl inte vara något större problem att jobba med stål istället. Det görs ju i en hel del större byggnader.
(Och en hel del hus har ju gjorts med 40-fots containers som bas)
Du får ju göra konstruktionsberäkningar för din byggnad för att se om de dimensionerna räcker eller ej.
Dock brukar det vara påtagligt dyrare materialmässigt, men du slipper oroa dig för husbock.
(Och en hel del hus har ju gjorts med 40-fots containers som bas)
Du får ju göra konstruktionsberäkningar för din byggnad för att se om de dimensionerna räcker eller ej.
Dock brukar det vara påtagligt dyrare materialmässigt, men du slipper oroa dig för husbock.
Jo jag vet att det är dyrare i material. Skillnaden är att jag kan skala bort massa snickare som ska ta ocker för något halvdant. Sen är ju trä aldrig rakt... Det är alltid krokigt. Kvistar eller annat skit. Skruv passar inte ihop med bits osv... kapar man fyrkantsröret 90 grader så kommer det mötas i 90 grader sen med . Därför funderade jag på att göra stommen i stål istället. Jag har ringt runt till snickare och det är antigen ocker eller lång väntetid. Jag är inte snickare, vill inte bli snickare, kan inget om snickeri och vill egentligen inte ens lära mig något om det heller därför håller jag mig hellre till material jag känner mig bekant med. Jag ska försöka göra klart köket hemma killen som skulle kalla aldrig dök upp. Då tänkte jag om man istället kunde montera kakel med typ pl400 istället för att slippa allt tjaffs som är typiskt byggbranchens tattargrejer.Dowser4711 skrev:
Tja, om du tycker det är enklare att arbeta med svets än med skruvdragare så borde det väl inte vara något större problem att jobba med stål istället. Det görs ju i en hel del större byggnader.
(Och en hel del hus har ju gjorts med 40-fots containers som bas)
Du får ju göra konstruktionsberäkningar för din byggnad för att se om de dimensionerna räcker eller ej.
Dock brukar det vara påtagligt dyrare materialmässigt, men du slipper oroa dig för husbock.![]()
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Oj du verkade inte ha mycket till övers för snickare. Alla snickare är inte klåpare och idioter kan ja säga även om det finns en hel del. Men de finns det inom alla branscher. Visst kan virke vara krokigt men om du köper lite högre klass på virket så är det rakt och fint. Det är inte raketforskning att slå ihop en stomme kan jag säga. Det fixar du garanterat om du har lust. Men vill du hellre göra en stomme av stål så funkar det ju oxå. Men det enda ju funderar på vad har du tänkt att ha för fasad och beklädning invändigt om du tänkt isolera?
Jo du kan absolut limma upp kaklet om du vill istället för att köra på fix
Jo du kan absolut limma upp kaklet om du vill istället för att köra på fix
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Tja, ofta så bygger man ju kommersiella byggnader med stål, och det går ju bra att hålla isolerat etc.
Oftast är det väl på grund av stora spännvidder eller komplexa former, men givetvis kan man ju göra det på grund av snickar-förakt.
Oftast är det väl på grund av stora spännvidder eller komplexa former, men givetvis kan man ju göra det på grund av snickar-förakt.
Klicka här för att svara