Hej!
Vi håller på att renovera ena sovrummet och funderade lite på att bygga ett tvättnedkast då tvättstugan är lämpligt exakt nedanför sovrummet i fråga. Även nästa sovrum som ska renoveras ligger ovanför och på något sätt tänkte jag använda mig av samma tvättnedkast via en lucka i framtida garderob, eller liknande.
Eftersom jag ändå rätar upp golvet så upptäckte jag att där är någon slags betong, gissningsvis runt 10 cm, ovanför hela tvättstugan. Ståltråd sticker även upp på sina ställen, antar att det binder någon slags armering. Järnreglar är inbäddade i betongen.
Hursomhelst, kan man utan bekymmer göra ett större hål till detta i betongen? Vad skulle vara bra verktyg till detta jobb i så fall? Något annat vi bör tänka på, har någon gjort något liknande, hur stort rör bör vi använda?
Tack!
Vi håller på att renovera ena sovrummet och funderade lite på att bygga ett tvättnedkast då tvättstugan är lämpligt exakt nedanför sovrummet i fråga. Även nästa sovrum som ska renoveras ligger ovanför och på något sätt tänkte jag använda mig av samma tvättnedkast via en lucka i framtida garderob, eller liknande.
Eftersom jag ändå rätar upp golvet så upptäckte jag att där är någon slags betong, gissningsvis runt 10 cm, ovanför hela tvättstugan. Ståltråd sticker även upp på sina ställen, antar att det binder någon slags armering. Järnreglar är inbäddade i betongen.
Hursomhelst, kan man utan bekymmer göra ett större hål till detta i betongen? Vad skulle vara bra verktyg till detta jobb i så fall? Något annat vi bör tänka på, har någon gjort något liknande, hur stort rör bör vi använda?
Tack!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När är huset byggt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då bör det röra sig om ett vanligt armerat betongbjälklag. Enklast är nog att kontakta ett företag som sysslar med att såga hål i betong. De bör kunna såga upp ett runt hål med tillräcklig diameter för att kasta ner tvätt utan att det krävs särskilda förstärkningar.
Ska se om jag hittar någon som kan göra det!J justusandersson skrev:
Men även om jag kunde stå på betongen så är väl den enda funktionen med betongen att agera källartak? 10 cm är ju inte mycket, och någon form av järnbjälklag finns ju också vad det verkar som.
Den lokala byggfirman fick komma hit och ta hål. Det blev bra! Armeringen bestod av ståltråd, mer eller mindre.
Då är ju frågan… hur fäster man på bästa sätt ett spirorör vertikalt?
Då är ju frågan… hur fäster man på bästa sätt ett spirorör vertikalt?
Klicka här för att svara