D
Hur ska jag gå tillväga för att få det rätt? Jag vill få fast tröskeln

golvet är flytande så jag kan inte komma tröskeln i golvet.

• Tröskel som inte är helt fast monterad mot ett flytande laminatgolv vid en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
När jag monterade trösklarna här hemma borrade jag först hål för skruven genom parketten ner till spånskivan, därefter en 18mm (går minst lika bra med annan storlek) genom bara parketten.
Då blir det rörelsefog runt skruven.

Det har fungerat bra i åtminstone 6 år nu.

• Gilla
Henibell
  • Laddar…
D
Ah det är ju såklart en variant. Jag skulle dock vilja undvika skruv och istället limma tröskeln.

A
Det kan du göra med vanligt montagelim, men då kommer tröskeln låsa golvet mot dörrkarmen. Är nog inget problem så länge rörelsefogen är tillräckligt stor på andra sidan golvet.

D
Du menar att om det finns rörelsemarginal i slutet av den raden så funkar det att kila fast biten som sticker in under dörren.

Alltsp om det finns rörelsemarginal i slutet av röd och grön pil?

• Golvlist vid dörr med röd och grön pil indikerande rörelsemarginal.
    Skapa konto
D
Jo men en sådan tejp förhindrar ju också att golvet flyter.

D Derbyboy skrev:
Jo men en sådan tejp förhindrar ju också att golvet flyter.
Hur då? Tejpen är elastisk. Används ofta för skenor på golv etc.

Monteringslim förhindrar definitivt rörelse vid jämförelse

D
Ja i de fallen så rör dig skenan med golvet men i det här fallet så kan inte tröskeln röra sig eftersom den då är fasttejpad och fastkilad (mellan karmen).

A
D Derbyboy skrev:
Alltsp om det finns rörelsemarginal i slutet av röd och grön pil?
Nej åt det hållet tejpen går neråt till höger i bilden

D
Ah såklart, jo åt det hållet finns det rörelsefog men avståndet e kanske 7 meter.

D
Jag tänker att det vore ett alternativ att såga en ränna precis innanför tröskeln och sen limma tröskeln i den resterande biten.

• En markerad ränna i trätröskeln intill en dörr, förslag på placering för sågning.
    Skapa konto
  • Gilla
ahalle
  • Laddar…
A
D Derbyboy skrev:
Ah såklart, jo åt det hållet finns det rörelsefog men avståndet e kanske 7 meter.
Ju större avstånd desto större fog behövs.

Det där med skenan är smart! Det borde gå att göra någon hemmabyggd variant av kährs T-list, men med tröskeln.

D
Tror du inte på att göra en fig under tröskeln och sen limma tröskeln Ibsen delen som blir kvar?

Den delen som blir kvar är ju så förhållandevis liten att den kan skrivas fast i spånet under.

A
Jo så kan du göra! Då sitter den ensamma lilla golvbiten fast i spånet och tröskeln sitter fast i den utan att låsa resten av golvet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.