Vi funderar på att ljudisolera en vägg mellan vårt rum och barnets.
70-tals hus med modulväggar fyllda med strån (45 regel) och så gips på det.
Modulväggarna är upptryckta i ett spår i taket och sen kilade i botten.

Finns två alternativ.
1. Ta bort modulväggarna och regla, isolera samt dubbelgips på det

2. Fylla igen tomrum i botten sen lägga på ett till lager gips på modulväggarna.

Alternativ 1 är ju att föredra men mycket jobb med det och dyrt om man jämför med alt 2 som säkerligen kan bli klart på en helg.

Hur skulle ni gjort?

Börja med att kolla om det finns luftläckor, dom fyller du igen med latex sättlim eller liknande, kolla bakom lister, mot tak. Kolla även i takdosor, ofta glipa det mellan tak och dosa och ljudet har fri väg.

Snabbfixen är väl att limma upp gips med tjocka strängar sättlim.

Regla en ny vägg 1-2cm utanför bef vägg, gärna med 70 regel och 45mm isolering.
Minst dubbel gips som förskjuts och foga alla ev springor på båda lagren.

Eller gör båda delar, en variant på varje sida eller limma gips på båda först, blir det för dåligt gör en ny vägg

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Luftläckor finns det gott om i botten då modulväggarna är kilade. Mellan kilarna är det fritt blås.
Kanske bra att köra på alt 2 och sen göra om i framtiden när barnet är äldre om det behövs mer.
Ganska små rum så vill helst inte regla upp en ny vägg utanpå befintlig.

Jag har tätat mina springor med flexskum. Vet inte om det är en bra metod enligt de lärda, men väldigt snabbt och smidigt. Använder denna ihop med tillhörande handtag, så får man bra kontroll på flöde. Tätar även dörrar fönster med detta FLEXSKUM ILLBRUCK FM330 880 ML (bauhaus.se)

Myrstacken
täck hela väggen med äggkartonger... klassiker

• Älska
  • Gilla
Gxp och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
spruta lösull?

Håller på med liknande.

Jag tar bort gipset på ena sidan. Fyller upp tomrum med tätmassa.

Tätar runt eventuella eldosor.

Isolerar noga med stenull.

Sätter noga tillskuren OSB och tätar alla nya springor. Sätter noga tillskuren gips och tätar. Egentligen är det npg bättre med två gips.

Byter till tjockare dörrar och karmar med ljuddämpning, drevar noga. Jag är osäker på om det givit någon effekt.

Tycker det blir bättre. Skulle det behövas tar jag samma veva från andra sidan när det rummet skall renoveras.

Har du någon tunn skiva i taket och ingen isolering där kommer förmodligen en hel del ljud att ledas över väggen genom taket. Inte mycket att göra åt än att sätta ett nytt innertak.

• Gilla
LaoLars
  • Laddar…
Y
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
täck hela väggen med äggkartonger... klassiker
Hehe! Visst är det en klassiker. Ljudisolerar dock ingenting…

• Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Vi funderar på att ljudisolera en vägg mellan vårt rum och barnets.
70-tals hus med modulväggar fyllda med strån (45 regel) och så gips på det.
Modulväggarna är upptryckta i ett spår i taket och sen kilade i botten.

Finns två alternativ.
1. Ta bort modulväggarna och regla, isolera samt dubbelgips på det

2. Fylla igen tomrum i botten sen lägga på ett till lager gips på modulväggarna.

Alternativ 1 är ju att föredra men mycket jobb med det och dyrt om man jämför med alt 2 som säkerligen kan bli klart på en helg.

Hur skulle ni gjort?
Vill man ljudisolera på riktigt är det två grejor som är både görbart och verksamt! 1.Gör tätt i alla springor och 2. bygg på något sätt två väggar, en i varje rum, alltså ska de inte ha en gemensam regel utan varsina. Sen kan man laborera med olika tjockt, det räcker ju med 5mm från det andra rummets regel till skivan och olika isolering (tyngre tex) flera gips plywood mm men detta är huvudregeln. Det man sen bör göra som är svårare/omöjligt är att de två rummen inte har samma golv eller tak då ljud transporteras friskt där med. Men med punkt ett och två kommer man oftast tillräckligt långt!

• Gilla
Ken och 1 till
  • Laddar…
P
Ljudisolerade en vägg mellan kök och badrum med mycket gott resultat.

Den var uppbyggd så här innan:
10mm spån, 45mm reglar och 10mm spån. Emellan skivorna var limmat ca 5cm breda remsor av vad som kan liknas vid wellpapp.
Med andra ord hördes ev. pluppande på muggen väldigt bra i köket

Rev spånskivan på kökssidan och reglade dubbelt men förskutet och ca 5mm från spånskivan på andra sidan. På såsätt fortplantas inte ljud som träffar toasidan vidare till kökssidan då reglarna inte har kontakt med båda skivorna.

Utrymmet mellan reglarna fylldes med noga tillskuren kompakt isolerskiva typ markskiva.
Därefter skruvades dubbla gipsskivor som limmades emellan. Detta för att skapa en kompakt tjock skiva som inte vibrerar.
Gipset skruvade med ca 6-8mm glipa runt om, som senare fylldes med tätningsfog, för att inte leda ner ev vibrationer från väggen ner i golvet så de leds över den vägen. Idealt så ska även golv och takregeln isoleras bort från sina Underlag. Men då detta var en befintlig vägg som jag inte ville riva badrumssidan på så blev det en kompromiss.

Totalt sett så blev det knäpptyst emellan badrum och kök. Mycket lyckat helt enkelt.

Nu förstod jag att du inte är sugen på ett så stort jobb, men se det som en vägledning.
Tänk även på att där luft kan ledas över kan även ljud ledas över. Så under trösklar och genom ventilationskanaler mm måste också dämpas.

När jag senare gjorde en lika dant uppbyggd vägg så nöjde jag mig med att dubbelgipsa då det skulle stå en garderobsvägg framför. Men det blev inte alls lika bra och jag ångrar att jag inte gick all in på den väggen också.

Redigerat:
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
K
Som Lellemars säger, och för att minimera ljudvågor som går igenom väggen så är det bästa bara gips i många lager. Och att dom två reglarna inte sitter mittemot varandra. Och olika lager gips på ena och andra sidan av väggen. Jag har 6 lager på den ena sidan och 4 på den andra, 3cm mellan väggarna, (ljudstudio). Skall inte va nåt gips på insidan, bara luft, och isoleringen skall ligga tight mot gipset för att dämpa vibrationer. Lite överkurs för ett vanligt hus, men principen är så.

Mycket bra tips allesammans förutom äggkartongerna då.
Ska se till att fogsprutan får jobba hårt.

Isolering eller sprayfoam mellan golv och mellanväggen (ca 15-20 mm)?

Kommer nog köra på enbart extra gips och sen ta beslut efter det om det är värt med en till vägg. Barnets rum är på 8 kvm så är litet som det är.

P
B BäverBerra skrev:
Mycket bra tips allesammans förutom äggkartongerna då.
Ska se till att fogsprutan får jobba hårt.

Isolering eller sprayfoam mellan golv och mellanväggen (ca 15-20 mm)?

Kommer nog köra på enbart extra gips och sen ta beslut efter det om det är värt med en till vägg. Barnets rum är på 8 kvm så är litet som det är.
Väggen jag byggde blev ca 22mm tjockare än tidigare då de tillagda väggreglarna stod på samma bottenregel men 5mm ut mot köket.

P pemu skrev:
Väggen jag byggde blev ca 22mm tjockare än tidigare då de tillagda väggreglarna stod på samma bottenregel men 5mm ut mot köket.
Ah, nu förstod jag hur du menade.
Suger lite på den då jag måste riva bort de gamla väggarna och regla upp allt nytt då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.