D
MrJay
Kullrig träskruv brukar vara standard vid uppsättning av IKEA upphängningsskena.

Det kanske kan funka men risk finns att sexkantsskallen är för hög så att den stöter i någonstans på baksidan av skåpsstommen.
Jag förespråkar också kullrig skalle. Jag köpte sådana på lösvikt på K-rauta när jag satte upp mitt ikea-kök.

25mm verkar lite kort minst 30 -35mm skruv

Jag kör med kullrig 5x50 (6.0 funkar) och det håller, hittar du dessutom en regel sätt en 5x80..
Problemet med den du länkar till är att själv hatten riskerar att ta i skenan om du råkar sätta skruven för högt, så du inte kan finjustera den med dom medföljande brickorna..
Skruv fäst i regel genom metallskena, risk för kollision med skenan vid finjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
utmarkabon och 1 till
  • Laddar…
D
Jag tänker att köket ska hänga i konstruktionsplywooden. Det går el bakom i väggen (massor). Ska kika på bilderna och se om jag kan träffa några reglar.

Kan dra fast skenan med 5x30 och sen dra i några 6x25 när den sitter på plats.

Tänk på att du har minst 5mm gods i skena och bricka. 25mm är för kort. Kortare än 35mm vill du inte ha, skruven är ju inte heller fulltjock närmast spetsen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
Tack, värdefull info

Kompromiss.. kör 5x40 hela vägen (skena + bricka bygger ca 5mm ), bra om skruven drar genom plyfan..

Edit: rvåa på den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.