Detaljer....D doubleH skrev:
Lite PL600 för att få det att "hugga" och PL400 för långtidshållbarhet då.
Absolut! I praktiken tror jag dina små hål kvittar på en "gigantisk" plåttrumma.A Anna Bo skrev:
Ok, det går inte att lägga på något slags rostskydd om man borrar själv eller är det svårt? Jag är lite orolig för att limmet inte ska orka hålla vikten för holken. Holken väger nu 2.7 kg. Det blir säkert tyngre med fukt och extra limmad bräda. Det vore fruktansvärt om holken med fågelungar trillar ned i vattnet.B BSOD skrev:Enklast kanske men inte så bra för röret att det hålet kommer sakna skydd från galv. På jobbet är det noga med att man ska rostskyddsbehandla ordentligt om vi tar hål på en galvad metalldel.
Pl400 (eller annat konstruktionslim för utomhusbruk) + en bräda som sitter i lite spänn under nån dag, så det får härda lite är att föredra.
Går det bara att limma på ett vettigt sätt (tillräckliga fästytor och någorlunda rent) skulle jag säga att det skulle hålla om du så "kröp in i" holken själv. PL400 blir normalt väldigt starkt!A Anna Bo skrev:
Vems är trumman? Blir någon arg om du bara skruvar fast holken?
Alfredo skrev:
Detaljer....
Lite PL600 för att få det att "hugga" och PL400 för långtidshållbarhet då.Finns garanterat även lim som "hugger" snabbt och även klara fuktigt utomhusklimat. Jag är, som ni nog fattat
, ingen limexpert dock...
Absolut! I praktiken tror jag dina små hål kvittar på en "gigantisk" plåttrumma.
Det är ett stort skogsbolag äger trumman, så jag tror inte någon bryr sig eller blir arg om jag bara skruvar fast den. Ska försöka fixa vadarstövlar så att jag kan ta mig ned och undersöka hur den andra holken är fäst. Den borde ha suttit i sin trumma sen åtminstone 2006 eller tidigare. Jag vet inte vem som har satt dit den.Alfredo skrev:
Är det samma trumma eller två olika...?A Anna Bo skrev:Det är ett stort skogsbolag äger trumman, så jag tror inte någon bryr sig eller blir arg om jag bara skruvar fast den. Ska försöka fixa vadarstövlar så att jag kan ta mig ned och undersöka hur den andra holken är fäst. Den borde ha suttit i sin trumma sen åtminstone 2006 eller tidigare. Jag vet inte vem som har satt dit den.
Du skall nog inte sätta upp ytterligare en holk i samma trumma om det redan sitter en holk där.
Strömstaren är nämligen revirhävdande och resultatet lär bli att bara den ena holken används.
Du bör alltså sätta upp din holk i en annan trumma eller under en bro nån annanstans i området.
Det är bara under vintern som de kan samsas om en mindre yta öppet vatten, när det är dags för att sätta bo vill de ha "egen kupé"
Absolut, det är jag helt med på. Tanken var att sätta upp holken i en annan trumma. Finns ingen poäng att ha flera i samma.D doubleH skrev:Är det samma trumma eller två olika...?
Du skall nog inte sätta upp ytterligare en holk i samma trumma om det redan sitter en holk där.
Strömstaren är nämligen revirhävdande och resultatet lär bli att bara den ena holken används.
Du bör alltså sätta upp din holk i en annan trumma eller under en bro nån annanstans i området.
Det är bara under vintern som de kan samsas om en mindre yta öppet vatten, när det är dags för att sätta bo vill de ha "egen kupé"
Svåra är väl att komma åt och behandla, när man inte kommer åt från utsidan.A Anna Bo skrev:Ok, det går inte att lägga på något slags rostskydd om man borrar själv eller är det svårt? Jag är lite orolig för att limmet inte ska orka hålla vikten för holken. Holken väger nu 2.7 kg. Det blir säkert tyngre med fukt och extra limmad bräda. Det vore fruktansvärt om holken med fågelungar trillar ned i vattnet.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...YQFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw2yg6Tl92DoA_i0RDiHQc2D
Enligt denna källa så är styrkan i limmet 280N/cm2. Innebär alltså ca 28kg/cm2. Så om du skulle belasta det med 3kg och limma 5x5cm (25 cm2) så är det ca 0,4% av vad tillverkaren anger att limmet ska hålla för (i ideala fall). Om ytan är ren, så kommer det hålla.
Klicka här för att svara