Vet inte hur det är tänkt att detta fasadvirket ska monteras. Standard är väl att den grovhuggna ytan vänds utåt.
Med grovyta utåt, så får jag skarven mellan bräda1 (brädan längst till vänster) och bräda2. Vänder jag varannan bräda fin/grovsågad, då får jag en skarv som den mellan bräda 2 och 3.
Personligen tycker jag skarven mellan 2 och 3 är diskretare och finare. Men det känns ju konstigt att lägga varannan bräda fin/grovsågad yta ut..
Så antar att tanken är att samtliga brädor placeras med grovyta utåt och med skarven så som mellan bräda 1 och 2?
Med grovyta utåt, så får jag skarven mellan bräda1 (brädan längst till vänster) och bräda2. Vänder jag varannan bräda fin/grovsågad, då får jag en skarv som den mellan bräda 2 och 3.
Personligen tycker jag skarven mellan 2 och 3 är diskretare och finare. Men det känns ju konstigt att lägga varannan bräda fin/grovsågad yta ut..
Så antar att tanken är att samtliga brädor placeras med grovyta utåt och med skarven så som mellan bräda 1 och 2?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar Ja - det är tänkt att fasaden ska se "randig" ut, med en tydlig försänkning mellan panelbrädorna. Dessutom är den snedhyvlad så att det inte ska bli en hylla där vattnet stannar kvar om man väljer att sätta panelen liggande.
Och med "randig", så menar du den kraftigaste randen, som ligger mellan bräda 1 & 2?B b8q skrev:
Den här panelen ska monteras stående men det har ingen inverkan på min fråga förstås..
Klicka här för att svara