Hur lagar man detta? Vilket medel (husfix, betong, puts eller annat) och metod? Tacksam för tips och förslag! Skadad hörna på betongfundament med synliga sprickor och avfallande puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Spricka vid hörn på mur, synlig skada och behov av reparation.
    Skapa konto
Det ser ju ut att vara lagat där förut så det är nog en bra idé att ta reda på varför det spricker.

Husfix är väldigt lätt att arbeta med och borde fungera bra. Är dock inte helt säker på om det går att använda ute.

• Gilla
Spacecake
  • Laddar…
Jag killgissar att det kommer in fukt via överkanten på den nedersta fasadstenen, denna går in i väggen och frostspränger sockeln. Putsa igen sprickorna, måla.

Troligvis pga att utkastaren varit full eller bara av vanligt regn. Kan också vara att lövsilen varit ställd längs med väggen, då stänker det ur den på fasaden vid varje regn.

Man behöver kunna se helheten. Det är alldeles för inzoomat. Tala också om hur huset är byggt inkl grundläggning samt byggår. Ta gärna ett foto så man ser hela hushörnet från takfoten och ner.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Man behöver kunna se helheten. Det är alldeles för inzoomat. Tala också om hur huset är byggt inkl grundläggning samt byggår. Ta gärna ett foto så man ser hela hushörnet från takfoten och ner.
Huset är byggt 1973, på betongplatta. Jag tycker det ser ut som lecablock när jag kołlar i sprickan. Ja, tidigare ägaren har försökt laga, antagligen med husfix. Jag (kill) gissar att om jag knackar på hörnbiten så lossnar den helt. Husvägg av lecablock med synlig spricka vid hörnet nära en stupränna, omgivet av växter.
Skapa konto
Vägg med vit konstgjord stenbeklädnad och synliga sprickor vid en nedrörsledning.
Skapa konto

Bra bilder! Det är säkert så att betongplattan är omgiven av en mur av lecastenar. Lecamuren bör vila på en betongsula. och vara ihoparmerad med plattan. Jag tycker sprickorna ser ut som sättningssprickor, vilket i och för sig känns långsökt så långt ut i hörnet. Det skulle kunna vara så att man har fuskat med utförandet av betongsulan. Jag tycker inte att det verkar vara relaterat till avvattningen. Du får nog gräva dig ner till sulan och kolla.

• Gilla
Joel Fägerholt
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Bra bilder! Det är säkert så att betongplattan är omgiven av en mur av lecastenar. Lecamuren bör vila på en betongsula. och vara ihoparmerad med plattan. Jag tycker sprickorna ser ut som sättningssprickor, vilket i och för sig känns långsökt så långt ut i hörnet. Det skulle kunna vara så att man har fuskat med utförandet av betongsulan. Jag tycker inte att det verkar vara relaterat till avvattningen. Du får nog gräva dig ner till sulan och kolla.
Tack för svaret, jag ska gräva fram sulan och kolla. Återkommer med fler bilder och säkert med frågor om lämpliga åtgärder.

Sprickan går ner till sulan och hela "hörndelen" kommer att falla bort om den får sig en kyss. Vågar en amatör ge sig på detta, eller krävs det yrkesfolk? Ett par bilder försöker visa sprickan/sprickorna från två håll.
Spricka vid grundens hörna som sträcker sig ner till sulan, med synlig skada på putsen.
Skapa konto
Synlig spricka i husgrund sträcker sig från underkanten av fasad till grundens sula.
Skapa konto

Jag tycker inte att sulan ser ut som den borde göra vid ett relativt modernt hus. Det verkar amatörmässigt (av bilderna att döma). Jag undrar om den är armerad. Gräv lite till så att hela sulan friläggs. Om marken är någorlunda stadig (morän, grus, sand, fast lera) borde det gå att förstärka. Då bör du ta hjälp av någon som är van vid grundläggningar. Är marken lösare tycker jag du ska tillkalla en konstruktör med kunskaper i geoteknik (det har alla högskoleutbildade)..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.