Jag tänkte fästa en fågelholk för strömstare i en vägtrumma på liknande sätt som lådan i bilden. Vet dock inte hur jag ska få fästa den i plåttrumman. Jag har funderat på att använda popnit eller skruvankare, men hittar ingen som ser lämpligt ut. Jag undrar därför om någon här har en bra idé på hur man ska få fast holken?

• En fågelholk fäst inne i en mörk, böjd plåttrumma med ribbad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Går den inte bara att skruva fast med lämpliga (plåt)skruvar?

Välkommen hit!

• Gilla
Anna Bo
  • Laddar…
Självborrande plåtskruv.

Frågan är ju vems trumman är, och om de accepterar att den börjar rosta där du gör ett hål i galv-lagret utanpå plåten?

• Gilla
salkin85 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade använt fogskum...

• Gilla
Anna Bo och 1 till
  • Laddar…
Limma fast en kilformad träbit med PL400.
När det härdat skruvar du fast fågelholken i träbiten,

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla förslag! Jag behöver inte stå och hålla brädan där en längre tid om jag väljer fogskum eller PL400? Antar att båda fungerar bra i fuktiga miljöer.

Du kan ju sätta en bräda tvärs igenom kulverten medan det härdar.

A Anna Bo skrev:
Jag behöver inte stå och hålla brädan där en längre tid om jag väljer fogskum eller PL400?
Kör med PL600 som "nyper direkt" så bör du slippa stöd. Hur direkt direkt är vågar jag dock inte säga men om inte reklamen tokljuger borde direkt vara skapligt direkt...

Monteringslim PL600 i en grön och vit tub, beskriven som snabbfästande och användbar utan stödfixering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ok, jättebra. Tack!! Jag har ingen möjlighet att fixa stöd där och orkar inte hålla flera timmar :) Jag hoppas det orkar bära holken. Min är till skillnad från den i fotot byggd med furu.
Alfredo Alfredo skrev:
Kör med PL600 som "nyper direkt" så bör du slippa stöd. Hur direkt direkt är vågar jag dock inte säga men om inte reklamen tokljuger borde direkt vara skapligt direkt...

[bild]

Scouten skrev:
Neodym-magneter?

[länk]

Fungerar ju naturligtvis bäst om jag ser rätt i att det är plåt…
Kanske ihop med limmet?

Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
Fast PL 600 är avsedd för inomhus bruk - uttryckligt inte i våtrum och en vattenkulvert är väl ett väldigt vått rum ;)

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Fast PL 600 är avsedd för inomhus bruk - uttryckligt inte i våtrum och en vattenkulvert är väl ett väldigt vått rum ;)
Det lät inte alls bra. Nu blir jag lite osäker. Kanske enklast att skruva dit holken ändå.

B
A Anna Bo skrev:
Det lät inte alls bra. Nu blir jag lite osäker. Kanske enklast att skruva dit holken ändå.
Enklast kanske men inte så bra för röret att det hålet kommer sakna skydd från galv. På jobbet är det noga med att man ska rostskyddsbehandla ordentligt om vi tar hål på en galvad metalldel.

Pl400 (eller annat konstruktionslim för utomhusbruk) + en bräda som sitter i lite spänn under nån dag, så det får härda lite är att föredra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.