Hej!

Någon vänlig själ som kan svara på frågor?

Under pågående renovering, där köksvägg var tänkt att jag ska renovera själv (byta ut gipsskivor) upptäckte jag efter att skivorna rivts ned att:

Väggen består av 45*45 reglar och inte 45*70
Det satt bara en gipsskiva (10mm). Ingen isolering.

Nu är frågan, för att slippa göra köket ännu mindre (är redan litet), går det att behålla reglarna, samt sätts upp osb-skivor (tidigare kök var monterast på reglerna) och sen sätta upp nytt kök direkt på? (Mesta av väggen kommer vara dold bakom köksskåp, sen kan man ju kanske ta renoveringstapet på osv? De ytor som ska ha stänkskydd/laminat?)

Väggen har, på andra sidan, inkommande el (dvs elskåp). Kan de vara därför det inte är isolerat?

Sen verkar.man ha använt spillvirke (fyllda av spik!) som "extra-material" att montera elskåpet på. Dessa har varit utsatta för mögel tror jag men verkar torra. (Se bild)
Har en byggare på plats som renoverar badrum. Han säger att väggen "ska bytas" till 45*70 reglar och att allt gammalt ska ut. Är det 100% nödvändigt eller vill han bara tjäna mer pengar?

• Avskalade väggreglar med synliga elledningar och ingen isolering i en renoveringsprocess.
Går fint men sätt gips på de ställen du ev vill kakla.

• Gilla
RicKul
  • Laddar…
Kör en rad kortlingar där skåpen fästs in. Jag skulle inte hänga överskåp i bara osb, isf ply.
Ser ingen anledning att byta vägen, vad finns för argument för detta?

D Daniel Barnaniel skrev:
Kör en rad kortlingar där skåpen fästs in. Jag skulle inte hänga överskåp i bara osb, isf ply.
Ser ingen anledning att byta vägen, vad finns för argument för detta?
Ok, min tolkning av alla som höjer OSB till skyarna var att materialet är så starkt att det ska klara mycket tyngre vikter än gips (inklusive väggskåp). Tanken är IKEA med skena. Men du förordar reglar ändå?

Tror ett av skälen är de reglar som håller upp elskåp, de ser lite tråkiga ut och om de ändå ska bytas behöver man väl se över väggen.

Ja? Och ply är starkare än osb som är ganska lätt att strippa om man inte är försiktig när skåpen skruvad upp.

• Gilla
RicKul
  • Laddar…
Klarar mer än gips självklart men det var väl inte frågan? Du vill ha något att skruva upp köket mot- kortlingsrader så kan du gipsa direkt eller ply, helst 15 svarar jag. Oklart om väggen vid elskåp du får kanska snacka med hantverkaren igen?

• Gilla
RicKul
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.