Byggmaterial & Byggteknik
Kristofferm: Jag har en murstock i köket där det kant i kant på ena sidan av murstocken är en gipsad vägg. Jag skulle vilja sätta klinker över både murstocken och gipset som då blir en enhetlig, slät vägg utan synliga skarvar eller liknande. Murstocken har tidigare haft kakel på sig i nederkant och är målad i överkant. Klinker vill jag sätta för jag vill använda samma plattor på golvet som
tommib: [bild] Så här ser det ut i tvättstugan hos mig. Det är ett par millimeter från skena topp till skåpets. Här gick det inte att hänga dit skåpet utan jag fick montera fästena först.
TypRätt: Plåten måste i alla fall täcka över en ås så att du har en högsta-punkt under själva plåten. Jag tror att det kan vara lättare att passa med hjälp av plåten än pannan dock, alltså plåten behöver ju inte vara 90 grader rakt ner utan kan ju böjas så den lutar lite ut över taket för att se till att täcka bra över pannan. Är ju inte någon takläggare men det hade nog varit min
justusandersson: Teknik i byggsammanhang har nog en mer fysisk betydelse än i IT-världen. När det gäller nybyggen talar vi om livslängder på 100 år. När det gäller ett så stort projekt som en tillbyggnad tycker jag att det är rimligt att du som beställare har fått ta ställning till ev viktiga vägval. Det är också konstruktörens och arkitektens uppgift att beskriva dem för dig.
Sittställning: [citat] 11år från trådstart.
Mucklorna: [citat] Usch, nu var jag riktigt dålig på att återkoppla ser jag. I alla fall, det slutade med att vi bara tröttnade och satte upp det utan att ha hunnit köpa ankarmassa. Vi fäste helt enkelt med skruv i taket och kompletterande med små vinkeljärn mot väggen på två ställen. Blev väldigt enkelt i slutändan och än så länge (efter dryga två månader) sitter det uppe utan problem.
Keld: Nu när jag tittar på en annan skärm, drar jag tillbaka min röst. Det röda sticket syntes inte innan.
Derbyboy: Här är lite fler bilder. Svarta strimmor kan skönjas.
nybyggarn3: 120 mm går bra att blåsa med cellulosa. Då får du en kompakt isolering utan glipor på köpet. Jag hade tidigare ett attefallshus med ångbroms och cellulosa. Stod kallt större delen av vintern utan till att det någonsin gick att känna tillstymmelsen tillsommarstugelukt.
Jonatan79: Om du inte har spacklat tidigare så ta hjälp av någon som gjort det innan, det är svårt att få till ett tak snyggt.
victor12: Hej! är det någon som vet om det funkar med ett annat märke av skena till denna sänksåg? Deras egna skena verkar vara omöjlig att få tag på…. tack för svar!
BirgitS: Det ska stå i läggningsanvisningarna för golvet vad de har för krav på underlaget t.ex. ingen golvvärme.
Lutte: [citat] Den var helt lös, man hade utan tvekan kunnat göra den seriösare men för att ha tagit 20minuter att bygga så dög den fint för mig. Så att bara bygga en plattform med ben är både enkelt och skapar inga hål i väggar efter skruvar.
justusandersson: Det är ditt hus, gör som du tycker blir bra. Jag tror att balken över skjutfönstren klarar det. Det är alltid ett problem med altantak när fasaden är låg och begränsad.
Lutte: Jag skulle välja ett pu-lim för detta, ena sidan torr och den andra fuktig så limmet härdar korrekt.
Pappa1986: [citat] Tack för svar. Kör nog oljehärdad trossbottenskiva. Fibercementen kostade bara 15kr mer per skiva men känns som mer krabb. Kör nog byggfog innan jag lägger i skivorna och sen skruva fast dem och tejpa skarvarna.
SwiftD: I brist på att hitta bättre bild.... Håller på att ta bort mossan på taket. [bild]
svetsnisse: Jag är trött på underhåll. Nu behöver garagets ovandel en ny ytbeläggning. Vad ska jag välja? Gärna ett material som jag även kan använda till husets väggar. Huset har stående panel av trä i Falu rödfärg. [bild]
surris: [citat] Flytande måste han mena att det inte ska vara generalskarvar. Alla dagar i veckan och i resten av livet att man ska försöka undvika ändskarvar både på panel utomhus och inomhus.
Snigla: [citat] Nej, den fick vara kvar! Den fick fågelskydd uppe.. och själva spisen blev ommålad i källaren :) ..sedan fick den ”vara i vägen” i köket..
raveper: Kan ju spika råspont bakom istället för osb. Lite mer jobb men det är ju rätt kul att göra iaf.
tensiden: Som konstruktiv kritik vill jag framföra att det precis som Snickarkirre frågar om ovan är bra att dela syftet med undersökningen så att respondenterna vet vad de svarar på. Likaså att man står bakom det med namn och kontaktuppgifter (framförallt om det är på högskole-/universitetsnivå). Och även om detta är väl ovetenskapligt genomfört (inte så genomarbetat formulär utslängt
kentyts: [citat] Har du någon bild på det och länk till klammern?
BSOD: https://www.byggbay.se/ tror det är från Polen de levererar. https://m.leroymerlin.pl/ Lite som bauhaus ungefär. Vet inte om de kan ordna med transport eller ge tips på transportföretag som kan hämta dina byggvaror.
Alphalima: Hej! Jag har en genomgående spricka i mitt bjälklag av lättbetong (troligen siporex). Jag hade tänkt bila upp sprickan ovanifrån och underifrån och laga den med något. Frågan är vad jag ska använda?
Galt: Om det är en regelvägg kan du använda en magnet för att hitta de överspacklade skruvskallarna i väggen, där har du också reglarna. Vill du kan du sedan borra två 8-10 mm hål 4-5 cm från varandra (bredvid reglarna, borra inte djupare än genom skivmaterialet), lys genom det ena hålet och kika genom det andra. Så bör du efter detta ha ganska bra koll på väggen.
Krilleman: 8mm hål, brun plugg/MZK, konsolskruv ca 6mm. Sitter som berget själv. Betongskruv räcker med 6mm.
justusandersson: Fackverstakstolarna gör att inga mellanväggar i huset är bärande.