T
Jag bifogar en bild på attefallshuset där väggen möter taket. Min idé just nu är att bara fästa vindpappen under takstolarna och sedan på med panelbrädor som täcker undersidan av takstolarna.
Eller behöver jag dra upp vindpappen mellan takstolarna och fästa den direkt i taket?

Vinkelvy av en attefallshusvägg som möter ett oavslutat tak med vindpapp och takstolar, skymt av en byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy på anslutningen mellan vägg och tak på ett attefallshus med synliga takstolar och vindpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T Ejmelie skrev:
Jag bifogar en bild på attefallshuset där väggen möter taket. Min idé just nu är att bara fästa vindpappen under takstolarna och sedan på med panelbrädor som täcker undersidan av takstolarna.
Eller behöver jag dra upp vindpappen mellan takstolarna och fästa den direkt i taket?

[bild] [bild]
Har du vindpappen under isoleringen?

Ligger takisoleringen mellan takstolarna? Och i sånt fall är den skydda på nått vis så att det inte kan blåsa in i den? Är den skyddad behöver du inte gå upp med vindpappen mellan takstolarna. De bästa i sånt fall hade varit om det hade gått att skruva en läkt längsmed hammarbandet som klämmer fast vindpappen och sen skära av den där bara. Om det går att komma åt?

T
T Tompafix skrev:
Har du vindpappen under isoleringen?
Vindpappen kommer upp från väggen. Alltså utanför isoleringen.

T
S Snickarkirre skrev:
Ligger takisoleringen mellan takstolarna? Och i sånt fall är den skydda på nått vis så att det inte kan blåsa in i den? Är den skyddad behöver du inte gå upp med vindpappen mellan takstolarna. De bästa i sånt fall hade varit om det hade gått att skruva en läkt längsmed hammarbandet som klämmer fast vindpappen och sen skära av den där bara. Om det går att komma åt?
Ja jag har isoleringen mellan takstolarna. Jag tänker skruva panel på undersidan av takstolarna ni ser på bilden. Något annat skydd har jag inte för isoleringen.

T Ejmelie skrev:
Ja jag har isoleringen mellan takstolarna. Jag tänker skruva panel på undersidan av takstolarna ni ser på bilden. Något annat skydd har jag inte för isoleringen.
Då skulle jag skära längs takstolarna och fästa den rakt upp i råsponten

Du ska få ihop den med luftningen du har i taket

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Ja gå åker du tyvär på att skära upp mellan takstolarna ända upp till luftningen som matti_75 skrev. Annars blir inte den isolering skyddad mot vinden iom att det kommer vara glipor i underspikningen.

T
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du ska få ihop den med luftningen du har i taket
Ah ok. Trist, men det är bara att bita ihop och göra det.

Jo lite surt men rätt inställning (y)

Följdfråga från en som inte hänger med riktigt:

Ni menar alltså att den ska gå upp till råsponten mellan takstolarna?

Om man har en konstruktion med klassiska vindavledare i masonite eller wellpapp kan man då kapa vindduken/pappen i nivå med hammarbandet?

A Amrich skrev:
Följdfråga från en som inte hänger med riktigt:

Ni menar alltså att den ska gå upp till råsponten mellan takstolarna?

Om man har en konstruktion med klassiska vindavledare i masonite eller wellpapp kan man då kapa vindduken/pappen i nivå med hammarbandet?
Nej, inte om det är vindduken i väggen du syftar på. Det exemplet var om taktiken kom från isoleringen i taket. Isoleringen ska skyddas från att vind tar sig in. Så vindskyddet i tak och vägg ska kopplas ihop, oavsett typ.

T
T Tompafix skrev:
Nej, inte om det är vindduken i väggen du syftar på. Det exemplet var om taktiken kom från isoleringen i taket. Isoleringen ska skyddas från att vind tar sig in. Så vindskyddet i tak och vägg ska kopplas ihop, oavsett typ.
Men det behövs väl inget vindduk i taket väl? :thinking:

kulle
Har du gjort luftspalt mellan isolering och yttertak ?

T
Ja det har jag.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.