T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Jag bifogar en bild på attefallshuset där väggen möter taket. Min idé just nu är att bara fästa vindpappen under takstolarna och sedan på med panelbrädor som täcker undersidan av takstolarna.
Eller behöver jag dra upp vindpappen mellan takstolarna och fästa den direkt i taket?
Eller behöver jag dra upp vindpappen mellan takstolarna och fästa den direkt i taket?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du vindpappen under isoleringen?T Ejmelie skrev:
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Ligger takisoleringen mellan takstolarna? Och i sånt fall är den skydda på nått vis så att det inte kan blåsa in i den? Är den skyddad behöver du inte gå upp med vindpappen mellan takstolarna. De bästa i sånt fall hade varit om det hade gått att skruva en läkt längsmed hammarbandet som klämmer fast vindpappen och sen skära av den där bara. Om det går att komma åt?
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Ja jag har isoleringen mellan takstolarna. Jag tänker skruva panel på undersidan av takstolarna ni ser på bilden. Något annat skydd har jag inte för isoleringen.S Snickarkirre skrev:Ligger takisoleringen mellan takstolarna? Och i sånt fall är den skydda på nått vis så att det inte kan blåsa in i den? Är den skyddad behöver du inte gå upp med vindpappen mellan takstolarna. De bästa i sånt fall hade varit om det hade gått att skruva en läkt längsmed hammarbandet som klämmer fast vindpappen och sen skära av den där bara. Om det går att komma åt?
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Ja gå åker du tyvär på att skära upp mellan takstolarna ända upp till luftningen som matti_75 skrev. Annars blir inte den isolering skyddad mot vinden iom att det kommer vara glipor i underspikningen.
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Jo lite surt men rätt inställning 
Följdfråga från en som inte hänger med riktigt:
Ni menar alltså att den ska gå upp till råsponten mellan takstolarna?
Om man har en konstruktion med klassiska vindavledare i masonite eller wellpapp kan man då kapa vindduken/pappen i nivå med hammarbandet?
Ni menar alltså att den ska gå upp till råsponten mellan takstolarna?
Om man har en konstruktion med klassiska vindavledare i masonite eller wellpapp kan man då kapa vindduken/pappen i nivå med hammarbandet?
Nej, inte om det är vindduken i väggen du syftar på. Det exemplet var om taktiken kom från isoleringen i taket. Isoleringen ska skyddas från att vind tar sig in. Så vindskyddet i tak och vägg ska kopplas ihop, oavsett typ.A Amrich skrev:
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg