Jag har viss lukt som kommer från krypgrunden. Enligt den som byggde huset användes inte cuprinol eller tryckta syllar eller bjälkar. Hurusom jag funderar på att skapa ett lätt undertryck i grunden för att se om det blir bättre lukt i bodelen.
Huset är 13x7 meter med en hjärtmuskel. Krypgrunden består således av två rum. Det är berg i dagen samt betong som ”golv”. Jag har tätat grunden, satt in en kondensavfultare och möter kontinuerligt luftfuktigheten.
Grovt räknat är volymen 13x7x0,8m = 72m3
1) Hur kraftig kanalfläkt behöver jag?
2) Hur ska jag tänka kring dragningen av spiro, ventiler etc?
Huset är 13x7 meter med en hjärtmuskel. Krypgrunden består således av två rum. Det är berg i dagen samt betong som ”golv”. Jag har tätat grunden, satt in en kondensavfultare och möter kontinuerligt luftfuktigheten.
Grovt räknat är volymen 13x7x0,8m = 72m3
1) Hur kraftig kanalfläkt behöver jag?
2) Hur ska jag tänka kring dragningen av spiro, ventiler etc?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Du verkar ha bra ordning där, inte som hos mig där byggarna kastat ner all möjlig skit medans dom byggde.
Är det bara någorlunda tätt så behövs inte mycket för att förbättra situationen. Jag har en 14W badrumsfläkt som går ständigt och ventilerar ur krypgrunden. Det har fått bort jordkällarlukten som ibland kändes i sovrummet och vardagsrummet helt, och sänkt radonet från 200-400 till under 10.
Finns det bara hål mellan skeppen i hjärtväggen, så blir det samma undertryck i hela utrymmet, gissar att det är det som gör skillnaden, luften vill hellre gå ner än upp. Har man kraftigt undertyck inne i bostadsdelen får man nog välja en rejälare fläkt. Men ventilerar man stora volymer luft får man andra problem, då sugs det ner fuktig luft från bostaden eller in fuktig luft utifrån.
Detta är vad jag läst mig till och mina egna praktiska erfarenheter.
Är det bara någorlunda tätt så behövs inte mycket för att förbättra situationen. Jag har en 14W badrumsfläkt som går ständigt och ventilerar ur krypgrunden. Det har fått bort jordkällarlukten som ibland kändes i sovrummet och vardagsrummet helt, och sänkt radonet från 200-400 till under 10.
Finns det bara hål mellan skeppen i hjärtväggen, så blir det samma undertryck i hela utrymmet, gissar att det är det som gör skillnaden, luften vill hellre gå ner än upp. Har man kraftigt undertyck inne i bostadsdelen får man nog välja en rejälare fläkt. Men ventilerar man stora volymer luft får man andra problem, då sugs det ner fuktig luft från bostaden eller in fuktig luft utifrån.
Detta är vad jag läst mig till och mina egna praktiska erfarenheter.
Jag hade redan ett ventilationsrör som går från krypgrunden upp till en huv på taket, det är nog ett avloppsrör i plast på 110mm (var det billigare än spiro 1972?), så jag har satt den där.D Derbyboy skrev:
Om skorstenseffekten hjälper flödet eller om det långa röret begränsar flödet vet jag inte, men funkar det så funkar det.
Det är nog korrekt om man förenklar det, men flödet från bodelen är starkt begränsat.
Alla rum som fått golven renoverade har blivit omsorgsfullt tätade mot ytterväggarna så det inte ska röra sig luft där. Vissa små otätheter kan väl finnas men det borde ändå vara mer otätt in till krypgrunden utifrån.
Skulle anta att det mesta luftflödet går utifrån in till krypgrunden, finns ett 32mm rör för kabelgenomföring som är öppet ut från grunden, och säkert lite flöde vid luckan in och andra små otätheter.
Alla rum som fått golven renoverade har blivit omsorgsfullt tätade mot ytterväggarna så det inte ska röra sig luft där. Vissa små otätheter kan väl finnas men det borde ändå vara mer otätt in till krypgrunden utifrån.
Skulle anta att det mesta luftflödet går utifrån in till krypgrunden, finns ett 32mm rör för kabelgenomföring som är öppet ut från grunden, och säkert lite flöde vid luckan in och andra små otätheter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden