Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hur regla innertak innan gips

1. F
    Medlem · 86 inlägg

FilipHe

Medlem
    Hej! Har rivit innertaket. Kvar är gamla reglar och sedan bjälklaget.
    Det märkliga är att man reglat dels väldigt glest, samt att man inte reglat fast i bjälklaget. Som jag förstått att man ska göra.

Hur reglar jag detta bäst? Vore väldigt tacksam för input.

2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 157 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Troligen bättre ljudisolering.
    Protte

3. F
    Medlem · 86 inlägg

FilipHe

Medlem
    Du menar att man reglat så för att ljudisolerade bättre? Jag tänker främst att reglarna är för svaga/glesa och får sämre bärighet om dom inte sitter i träbjälkar?

Eller tänker du att man ska behålla befintligt regelverk?

4. F
    Medlem · 86 inlägg

FilipHe

Medlem
    Ingen som har någon input. Har fastnat lite

5. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 407 inlägg
    Man gör oftast så för att få bättre ljudisoleringen mellan golv/tak och ska du lägga upp vanlig takgips är det 30cc regelavstånd som gäller men det kan räcka med 40cc. Enklast är ju om du lägger glespanel tvärs de reglar som sitter där. Glespanel gärna 28x70 men 22x70 kan räcka eftersom du har rätt kort mellan reglarna...

Kläm gärna in lite isolering mot golvet och fäst med plastband när du en gång håller på för ljudisoleringen...

6. F
    Medlem · 86 inlägg

FilipHe

Medlem
    Okej. Stort stort tack för lite bra info! Jag kör på det. Men en fundering. Tror du att spännvidden på nuvarande reglar är ett problem om du ser på bilderna? Att det hänger ned sig?

7. anders07
    Ser ut som 45x70,eller?
    Det ska räcka tycker jag men om du drar/hänger lite i regeln och det inte flexar alltför mycket ska det fungera bra.
    En gipsskiva väger runt 8kg per kvadratmeter så det är vad det måste hålla för utan svikt.

8. S
    Byggveteran · Norrland · 315 inlägg

Snickarkirre

Byggveteran
    Jag tycker att det nästan ser ut som att det hänger redan nu. Eller e det en synvilla? Känns som i klenaste laget de där. Men gör som anders07 skrev å provbelasta. Du kan ju hängsla upp reglarna i kortlingarna på mitt av bjälklaget till övervåningen om det sviktar. Vill du inte hängsla med en regel för ljudets skull så kan du ta hålband istället.

9. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 585 inlägg

Larsa

Medlem
    Tycker det mer ser ut som ngt hemmasågat, typ 50x75. Är du inte orolig för ljud uppifrån så hängsla dit reglarna med hålband eller liknande. Var noggrann så det blir rakt (lång rätskiva hjäper mycket).

Alt. 2 är att Sala på befintliga reglar med ngt kraftigare, dimension beror på spännvidd.

slutligen glespanel

10. F
    Medlem · 86 inlägg

FilipHe

Medlem
    Lite flex är det. Ska prova samtliga sen för att se. Lite har dom satt sig tror jag vilket gett lite böj. Tack!

11. F
    Medlem · 86 inlägg

FilipHe

Medlem
    Lite häng/böj skulle jag också säga. Men det är svårt att avgöra. Dock så får man kanske mäta in för att se hur dom förhåller sig mot varandra.
    Vad menar du med hängsla reglar samt hålband? Är lite novis.

Tack för input!

12. F
    Medlem · 86 inlägg

FilipHe

Medlem
    När jag mätte snabbt var det 45x75.
    Men frågar dig också. Vad menar du med hängsla dit reglar?
    Ljudmässigt så kommer jag trycka in isolering, då det inte funkar annars.

13. anders07
    Hängsla, du kan skruva en högre regel eller planka, typ 120 mm, i befintliga reglar för att "styva upp" dem.

Du kan också fästa hålband i golvreglar och "hänga ner" och skruva i reglarna. Se det som att reglarna hänger i hålbanden. Det borde räcka med ett hålband på mitten.
    Det är viktigt att hålbanden blir verikala så vikten ligger jämnt på dem.

14. S
    Byggveteran · Norrland · 315 inlägg

Snickarkirre

Byggveteran
    Det är precis som det låter, som ett hängsle som du hänger upp 45x75 reglarna i. Antingen gör du det med en regel typ 45x45 eller med hålband. Hålband är ett slags plåtband på rulle som det är en massa hål i. Som anders07 skrev så räcker det att sätta ett hängsle på mitten. Förslagsvis fäster du en regel/hålband i kortlingen som sitter i bjälklaget till övervåningen och sen fäster du 45x75:an i regeln/hålbandet.

Laser e klockrent att använda när man skall rikta tak. Annars funkar det fint med murarlina oxå. Om du fäster en murar lina tvärs över reglarna på mitten av taket typ 50mm under reglarna längst ut mot väggarna så behöver du bara mäta vid varje regel å sen lyfta dom tills du har 50mm spel mellan linan å regeln sen fäster du hängslet i regeln. Sen är det klart för glesen (y)

15. F
    Medlem · 86 inlägg

FilipHe

Medlem
    Okej toppen. Tack för hjälp! Då är jag med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.