Vi har gjutit en isolerad platta på mark för att bygga ett Attefalls garage. För att kunna utnyttja maximal höjd 4m i nock så har vi lagt grunden lågt. Det blir bara ca 5cm mellan medelmarknivå och plattan när allt material är på plats runt garaget.

Att i det här läget bygga garaget i trä direkt på plattan känns inte så bra då snö osv väldigt snart skulle ligga mot syllen vilken borde kunna bli fuktskadad?

Planen är att mura upp minst ett skift, helst en produkt med isolerande egenskaper som ändå inte bygger för mycket då garaget redan är litet som det är med en platta på 3,6x7,7m.

Planen är att bygga ett bra isolerat garage med 21 graders dörr och portar. Uppvärmning med luftvärmepump.

Vad rekommenderar ni för produkt?

Tack på förhand.

• Nyutgjuten isolerad betongplatta på mark för garagebygge med mätningsutrustning, omgiven av grus och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanligaste är väl lecablock eller lättbetong. Vad hade du tänkt sig för väggtjocklek?

Hade tänkt använda 45x195, det bör väl vara en bra medelväg för ett uppvärmt garage?

Byggnaden får inte bli större än 30m2 BYA (yttermått) och golvytan är ju liten som det är...=)

Lite fler bilder på grunden.

• Grund med armeringsjärn och träformar för betonggjutning på grus med skuggan av en person.
    Skapa konto
  • Nybyggnadsprojekt som visar grundens hörn med armeringsjärn och färgade skyddsrör.
    Skapa konto
  • Nyutgjuten betonggrund med träramar och grus runtomkring på byggplats.
    Skapa konto
Ska du ha runt 200mm bred väggar skulle jag rekommendera att bygga den som 145+45mm där du sätter ångbroms/ångspärr 45mm in i väggen sett från insidan. Bygg väggen på 200mm breda lecablock som putsas på insidan.

I mitt garage har jag en klinkerrad i botten som sitter på lecablocken.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
O OS85 skrev:
Tack för tipsen!

När det kommer till just Leca block finns det tre alternativ, så då måste jag såklart bena ut vilket som är lämpligast för uppgiften? Lägger man i/på murbruk så det blir slätt ovanpå eller hur ska det se ut när det är klart att ställa väggen på?

1. Leca® Murblock 19 Typ5 (se.weber)

2. Leca® Block 200 (se.weber)

3. Leca® Block 200 Fin (se.weber)

Vilket block är bäst för detta ändamål?
Det bästa är ett solitt block (nr1) som isolerar bäst, vänd blocket upp och ner så att du får en slät ovansida.

Det känns ju rätt självklart när du säger det, många fördelar på det viset! Tack =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.