Byggahus.se

Få bort cement från marksten

1. S
    Medlem Nivå 1
    Har lagt cirka 40 kvm marksten, en gultonad tumlad sten, utanför huset.

När jag fogade med fogsand (dvs sopade ned) blandade jag in 25 procent standardcement (1 del cement, 3 delar fogsand) och sopade ned. Tyvärr slog vädret om och det blev lite fuktigt under slutförandet samt regnade hela dagen efter, så först idag ser jag resultatet. Flera stenar har blivit gråa av cementen.

Är det någon som vet hur man kan få bort den här gråa cementytan från markstenen? Jag vet inte hur långt in i stenen cementen har trängt, men det har i alla fall bränt fast.

Saltsyra? Är det något man vågar sig på? Eller det förstör kanske även markstenen och dess gula färg?

2. E
    Medlem Nivå 4
    Man ska inte foga med cement. Ytan sätter sig under flera år, så man behöver något mer flexibelt. Det finns epoxiishbaserade produkter som verkar fungera bra. Men jag förordar stenmjöl. Det regnar ner med tiden men kan fyllas på. Då kan ytan sätta sig bäst den vill, och om fallet är rätt så rinner vattnet av och sättningen blir jämn.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar, nio år senare ;)

Problemet är löst, och det gick faktiskt finfint med 25 procent cement i sättsanden. Det ser fortfarande fint ut.