Hej, har i ett 60-talshus ventilerad källarvägg (betonghålsten + luftspalt + lättbetongisolering/innervägg. Innerväggen står på klossar vid skarvarna cc 60 cm, med en springa in till luftspalten, antar ventilation var tanken här. (Ytterväggen har senare isolerats på utsidan i samband med dränering). (Vi har en betongplatta på mar som är oisolerad, därav ventilationsgolvet).

vi ska nu sätta upp ett ventilerat Subfloor-golv, som förutsätter att man tätar allt inkl då springan mellan innervägg och golv, och bara har lufttillförsel via separata ventiler i golvet.

1. min fundering är hur kombinerar man bäst dessa båda lösningar? Man kan ju tänka sig att öppna för cirkulation med någon ventil en bit upp på väggen.

2. dessutom undrar jag när vi river ner vävtapet från lättbetongväggen (som besijtningfirman dömt ut som diffussionstängd) om vi behöver bekymra oss om spacklet som är under tapeten. Kan man på något sätt se eller avgöra om detta spacklet är diffussionsöppet? Isåfall hur?

Har en bild jag försökt bifoga men iPad klarar inte det av någon anledning. Återkommer

• Vägg med rester av vävtapet över lättbetong, och golv med ventilationsspringa och stående kloss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.